Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5546
Title: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง คำนาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์
THE DELVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT ON THE UNIT OF NOUNS IN GRADE 3 BY USING LEARNING MANAGEMENT OF FLIPPED CLASSROOM WITH ELECTRONIC STORYTELLING
Authors: Wanvisa Muangngam
วันวิสาข์ ม่วงงาม
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
Naresuan University
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
songphopk@nu.ac.th
songphopk@nu.ac.th
Keywords: คำนาม
การจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้าน
หนังสือนิทานอิเล็กทรอนิกส์
Nouns
Flipped classroom
Electronic storytelling
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of this research is 1) to compare the subject achievement of 3rd grade students before and after Flip Classroom (Flip Classroom) together with electronic stories 2)  compare the subject achievement of 3rd grade students after Flip Classroom together with electronic stories with the 80 percent criterion and 3) study the satisfaction of 3rd grade students who are learning management in a flip classroom with electronic stories The population is students at the 3rd grade level of Chumchonbankhonthee School in the 2nd semester of the academic year 2565 Number of 1 classrooms Total number 15 people Chumchonbankhonthee School in the 2nd semester of the academic year 2565, a total of 8 people came by means of purposive sampling. Since the researcher is a Thai language teacher of this group of students, there is information that shows the student's learning achievement regarding nouns individually, and it was found that all 8 students in the sample group have a low learning achievement regarding nouns than other students by conducting learning classes in the remedial curriculum of 3rd grade students. The tools used in the research are 1) a learning management plan in the classroom together with electronic stories    2) electronic stories  3)Exam of Nouns and 4) satisfaction assessment And, the statistics used in data analysis include the mean value t-test dependent and t-test one sample            The results of the research showed that 1) The learning achievement of students in the 3rd grade after being taught by Flip Classroom together with electronic stories is higher than before Flip Classroom  together with electronic tales 2) The achievement of 3rd grade students after learning by Flip Classroom together with electronic stories is significantly higher than the 80 percent threshold 05 and 3) students are satisfied with the arrangement of learning Nouns by Flip Classroom together with electronic stories is at the highest level.
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง คำนาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์  2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง คำนาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์กับเกณฑ์ร้อยละ 80 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบ แบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์  ประชากร ได้แก่ นักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนชุมชนบ้านคณฑี (ประสิทธิ์อุปถัมภ์) ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 1 ห้องเรียน รวมจำนวนทั้งสิ้น 15 คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนชุมชนบ้านคณฑี (ประสิทธิ์อุปถัมภ์) ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 รวมจำนวนทั้งสิ้น 8 คน  โดยวิธีการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive  sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่  1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านเรื่อง คำนาม ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ 2) นิทานอิเล็กทรอนิกส์ เรื่อง คำนาม 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง คำนาม และ 4) แบบประเมินความพึงพอใจของนักรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านเรื่อง คำนาม ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent และ t-test one sample              ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง คำนาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดเรียนรู้โดยแบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ สูงกว่าก่อนแบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง คำนาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดเรียนรู้โดยแบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดเรียนรู้เรื่องคำนาม โดยแบบห้องเรียนกลับด้าน (Flip Classroom) ร่วมกับนิทานอิเล็กทรอนิกส์ อยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5546
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WarvisaMuangngam.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.