Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5537
Title: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การอ่านจับใจความสำคัญด้วยการจัดการเรียนรู้รูปแบบการอ่านด้วยเทคนิคบันได 6 ขั้นร่วมกับแบบฝึกหัดออนไลน์บนแพลตฟอร์ม Liveworksheetsสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
DEVELOPING THE ACHIEVEMENT OF CRITICAL READING COMPREHENSION BY LEARNING TO READ WITH A  6-STEPS LADDER TECNIQUE TOGETHER WITH ONLINE EXERCISES ON THE PLATFORM LIVEWORKSHEETS FOR STUDENTS IN GRADE 2
Authors: Phitchaon Minthayak
พิชชาอร มินทยักษ์
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
Naresuan University
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
namthipo@nu.ac.th
namthipo@nu.ac.th
Keywords: การอ่านจับใจความสำคัญ, การอ่านด้วยเทคนิคบันได 6 ขั้น, แบบฝึกหัดออนไลน์บนแฟลตฟอร์มไลฟ์เวิร์กชีต
Reading comprehension Reading with a 6-steps ladder technique Online exercises on the platform liveworksheets
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were 1) to develop reading comprehension through the 6-step ladder technique of reading style learning together with online exercises on the live worksheet platform, 2) to compare reading comprehension achievements before and after learning, and 3) to study student satisfaction. The population is Mathayomsuksa 2 students, semester 2, academic year 2022, Nakhon Sawan School, 12 classrooms with a total of 405 students. The sample group is 40 students in Mathayomsuksa 2/7, semester 2, 2022 academic year, Nakhon Sawan School 1 classroom by specific selection method. There were 4 types of tools used: 1) Reading Comprehension Learning Plan, 2) Online exercises on the live worksheet platform,3) Reading Comprehension Test, and 4) Satisfaction Assessment. The statistics used in data analysis were mean ane standard deviation. The findings of this research as following :  (1) The consistency index of the plan was 0.80, the level of suitability in the elements of the plan was at the highest level (Mean = 4.76, S.D. = 0.46) (2) The test scores after the learning management of the students were higher than before the learning management with statistically significance at the .05 level, (3) There was a high level of satisfaction (Mean = 3.86, S.D. = 0.80).
บทความวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาการอ่านจับใจความสำคัญด้วยการจัดการเรียนรู้รูปแบบการอ่านด้วยเทคนิคบันได 6 ขั้น ร่วมกับแบบฝึกหัดออนไลน์  บนแพลตฟอร์มไลฟ์เวิร์กชีต 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การอ่านจับใจความสำคัญก่อนและหลังเรียน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียน ประชากร คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนนครสวรรค์ จำนวน 12 ห้องเรียน มีนักเรียนรวมทั้งสิ้น 405 คน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/7 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนนครสวรรค์ 1 ห้องเรียน จำนวน 40 คน โดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้การอ่านจับใจความสำคัญ 2) แบบฝึกหัดออนไลน์บนแพลตฟอร์มไลฟ์เวิร์กชีต 3) แบบทดสอบความสามารถการอ่านจับใจความสำคัญ 4) แบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัย (1) ค่าดัชนีความสอดคล้องของแผนเท่ากับ 0.80 ระดับความเหมาะสมในองค์ประกอบของแผนระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.76, S.D. = 0.46) (2) คะแนนสอบหลังการจัดการเรียนรู้ของนักเรียนสูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) มีความพึงพอใจระดับมาก (ค่าเฉลี่ย = 3.86, S.D. = 0.80)                    
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5537
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhitchaonMinthayak.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.