Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/3382
Title: การพัฒนาโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์เพื่อส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพสำหรับนักเรียน ในศูนย์การเรียนรู้ซูแมคี
The Development of Artistic Gymnastics Program to promote Student’s Advanced Behaviors in Hygienic in Thoo Mweh Khee Learning Center
Authors: PHONGLADDA PHUTLA
พงษ์ลัดดา พุดลา
Pufa Savagpun
ภูฟ้า เสวกพันธ์
Naresuan University. Faculty of Education
Keywords: ส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพ
โปรแกรมยิมนาสติกศิลป์
ศูนย์การเรียนรู้ซูแมคี
promote Student’s Advanced Behaviors in Hygienic
artistic gymnastics program
Thoo Mweh Khee Learning Center
Issue Date: 2563
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of this research to compare the results of participating in an artistic gymnastics program of students in the Thoo Mweh Kee Learning Center Under the Primary Educational Service Area Office, Region 2, total 30 people, aged 7 - 12 years. The primary variable was artistic gymnastics program. The dependent variable was health care behavior. Research tool is an artistic gymnastics program to promote a healthy lifestyle. For students in the Thoo Mweh Kee Learning Center and the Healthcare Behavior Scale. The data were analyzed by using the One Group Pretest-Posttest Design experimental model to find the mean, standard deviation. And compare the data using t-test. The results showed that: 1.The Development of Artistic Gymnastics Program to promote Student’s Advanced Behaviors in Hygienic in the Thoo Mweh Khee Learning Center. It can be measured and evaluated and can help improve the health of primary school age students to have better health after participating in artistic gymnastics program. 2. Comparison of Pre-Experimental and Post-Test Healthcare Scores of Artistic Gymnastics Program to Promote Healthcare Life for Students in the Thoo Mweh Khee Learning Center. t was found that the mean score before the experiment was 2.74, the standard deviation was 0.992. The mean score after the experiment was 4.42, the standard deviation was 0.684. So it can be concluded that The samples had significantly higher scores for post-test skills than before. Statistical at the .01 level.
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์  เพื่อเปรียบเทียบผลการเข้าร่วมโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์ เพื่อส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพก่อนและหลังการเข้าร่วมโปรแกรมของนักเรียนในศูนย์การเรียนรู้ซูแมคี สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา เขต 2 จำนวน 30 คน อายุ 7 – 12 ปี ตัวแปรต้น คือ โปรแกรมยิมนาสติกศิลป์ ตัวแปรตาม คือ พฤติกรรมการดูแลสุขภาพ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์เพื่อส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพ สำหรับนักเรียนในศูนย์การเรียนรู้ซูแมคีและแบบวัดพฤติกรรมการดูแลสุขภาพ  วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้แบบแผนการทดลองแบบ One Group Pretest-Posttest Design หาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และเปรียบเทียบข้อมูลโดยใช้การทดสอบค่า t-test ผลการวิจัยพบว่า 1. การพัฒนาโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์เพื่อส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพสำหรับนักเรียนในศูนย์การเรียนรู้ซูแมคี สามารถวัดและประเมินผลได้และช่วยพัฒนาสุขภาพอนามัยของนักเรียนวัยประถมศึกษาให้มีสุขภาพที่ดีขึ้นหลังเข้าร่วมโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์ 2. การเปรียบเทียบคะแนนด้านการดูแลสุขภาพก่อนทดลองและหลังทดลองการโปรแกรมยิมนาสติกศิลป์เพื่อส่งเสริมชีวิตด้านการดูแลสุขภาพสำหรับนักเรียนในศูนย์การเรียนรู้ซูแมคี พบว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนการทดลองมีค่าเท่ากับ 2.74  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานมีค่าเท่ากับ0.992 และคะแนนเฉลี่ยหลังการทดลองมีค่าเท่ากับ 4.42 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานมีค่าเท่ากับ0.684 จึงสรุปได้ว่า กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนด้านทักษะหลังการทดลองสูงกว่า ก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/3382
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62062297.pdf4.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.