Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6328
Title: | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี เรื่อง ขุนช้างขุนแผน ตอน กำเนิดพลายงาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี THE DEVELOPMENT OF LITERATURE LEARNING ACHIEVEMENT OF GRADE 6 STUDENT: EXPLORING 'KHUN CHANG KHUN PHAN' IN ITS 'BIRTH HIS PLAI-NGAM' CHAPTER THROUGH A FLIPPED CLASSROOM APPROACH UTILIZING THE CIRC TECHNIQUE |
Authors: | Supranan Suwanpanich ศุภรานันท์ สุวรรณพานิช Brapaas Pengpoom ประภาษ เพ็งพุ่ม Naresuan University Brapaas Pengpoom ประภาษ เพ็งพุ่ม brapaasp@nu.ac.th brapaasp@nu.ac.th |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้าน The CIRC technique Literature learning achievement Flipped classroom |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This research aims to the development of literature learning achievement of grade 6 students: exploring ‘Khun Chang Khun Phan’ in its ‘Birth his Plai-Ngam’ chapter through a Flipped Classroom approach utilizing the CIRC technique: 1) Develop a literature learning management plan, 2) Compare the learning outcomes of literature for Grade 6 students and 3) Evaluate the satisfaction of Grade 6 students towards the literature learning management. The sample group consisted of 11 Grade 6 students from Wat Khong K้haram School, Primary Education Area Office, Phichit District 2, Academic Year 2023, selected by simple random sampling. Research tools used include: 1) Literature learning management plan, 2) Test measuring the learning outcomes of literature, and 3) Questionnaire measuring the satisfaction of Grade 6 students towards literature learning management. Statistical analyses utilized include mean, standard deviation, and dependent t-test.
Research findings indicate that: 1) The appropriateness of the components of the literature learning management plan yielded significantly high results ( x̅ = 4.34, S.D. = 0.61), 2) The achievement of grade 6 students on pre- and post-learning tests showed average scores of 11.64 and 25.27 respectively, with a statistical significance of .05, and 3) Grade 6 students expressed the highest overall satisfaction ( x̅ = 4.79, S.D. = 0.10) การวิจัยนี้ได้ศึกษาการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี เรื่อง ขุนช้างขุนแผน ตอน กำเนิดพลายงาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังเรียน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดคงคาราม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตรเขต 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 11 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบ และ 3) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบ t-test Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) การพิจารณาความเหมาะสมองค์ประกอบของแผนการจัดการเรียนรู้มีผลรวมการพิจารณาความเหมาะสมระดับมาก (x̅ = 4.34, S.D. = 0.61) 2) การทดสอบก่อนและหลังเรียนมีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 11.64 คะแนน และ 25.27 คะแนน ตามลำดับ และเมื่อเปรียบเทียบระหว่างคะแนนก่อนและหลังเรียนพบว่า คะแนนหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความพึงพอใจของนักเรียนมีภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.79, S.D. = 0.10) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6328 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SuprananSuwanpanich.pdf | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.