Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6328
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Supranan Suwanpanich | en |
dc.contributor | ศุภรานันท์ สุวรรณพานิช | th |
dc.contributor.advisor | Brapaas Pengpoom | en |
dc.contributor.advisor | ประภาษ เพ็งพุ่ม | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T02:14:28Z | - |
dc.date.available | 2024-10-09T02:14:28Z | - |
dc.date.created | 2566 | en_US |
dc.date.issued | 2566 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6328 | - |
dc.description.abstract | This research aims to the development of literature learning achievement of grade 6 students: exploring ‘Khun Chang Khun Phan’ in its ‘Birth his Plai-Ngam’ chapter through a Flipped Classroom approach utilizing the CIRC technique: 1) Develop a literature learning management plan, 2) Compare the learning outcomes of literature for Grade 6 students and 3) Evaluate the satisfaction of Grade 6 students towards the literature learning management. The sample group consisted of 11 Grade 6 students from Wat Khong K้haram School, Primary Education Area Office, Phichit District 2, Academic Year 2023, selected by simple random sampling. Research tools used include: 1) Literature learning management plan, 2) Test measuring the learning outcomes of literature, and 3) Questionnaire measuring the satisfaction of Grade 6 students towards literature learning management. Statistical analyses utilized include mean, standard deviation, and dependent t-test. Research findings indicate that: 1) The appropriateness of the components of the literature learning management plan yielded significantly high results ( x̅ = 4.34, S.D. = 0.61), 2) The achievement of grade 6 students on pre- and post-learning tests showed average scores of 11.64 and 25.27 respectively, with a statistical significance of .05, and 3) Grade 6 students expressed the highest overall satisfaction ( x̅ = 4.79, S.D. = 0.10) | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้ได้ศึกษาการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี เรื่อง ขุนช้างขุนแผน ตอน กำเนิดพลายงาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังเรียน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดคงคาราม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตรเขต 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 11 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบ และ 3) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบ t-test Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) การพิจารณาความเหมาะสมองค์ประกอบของแผนการจัดการเรียนรู้มีผลรวมการพิจารณาความเหมาะสมระดับมาก (x̅ = 4.34, S.D. = 0.61) 2) การทดสอบก่อนและหลังเรียนมีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 11.64 คะแนน และ 25.27 คะแนน ตามลำดับ และเมื่อเปรียบเทียบระหว่างคะแนนก่อนและหลังเรียนพบว่า คะแนนหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความพึงพอใจของนักเรียนมีภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.79, S.D. = 0.10) | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี | th |
dc.subject | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี | th |
dc.subject | กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้าน | th |
dc.subject | The CIRC technique | en |
dc.subject | Literature learning achievement | en |
dc.subject | Flipped classroom | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดี เรื่อง ขุนช้างขุนแผน ตอน กำเนิดพลายงาม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้กลวิธีการสอนแบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคซี ไอ อาร์ ซี | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF LITERATURE LEARNING ACHIEVEMENT OF GRADE 6 STUDENT: EXPLORING 'KHUN CHANG KHUN PHAN' IN ITS 'BIRTH HIS PLAI-NGAM' CHAPTER THROUGH A FLIPPED CLASSROOM APPROACH UTILIZING THE CIRC TECHNIQUE | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Brapaas Pengpoom | en |
dc.contributor.coadvisor | ประภาษ เพ็งพุ่ม | th |
dc.contributor.emailadvisor | brapaasp@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | brapaasp@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SuprananSuwanpanich.pdf | 3.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.