Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6033
Title: แนวทางการพัฒนาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1
GUIDELINES FOR COMPETENCY OF PRIMARY ENGLISH TEACHERS IN PHITSANULOK UNDER THE OFFICE OF PHITSANULOK PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 1
Authors: Yaweeyod Mayoo
ยวียส มาอยู่
Sathiraporn Chaowachai
สถิรพร เชาวน์ชัย
Naresuan University
Sathiraporn Chaowachai
สถิรพร เชาวน์ชัย
sathirapornc@nu.ac.th
sathirapornc@nu.ac.th
Keywords: สมรรถนะครูภาษาอังกฤษ
ครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา
The competency of English teacher
Primary English teacher
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of this research is to study the competency of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok District, Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1 and study the guidelines of the competence of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1. The research is conducted in 2 steps: Step 1: study the competency of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1. The sample group is Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1. The 108 samples consisted of Primary English teachers by stratified sampling. following the proportion of English teachers in network group under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1 The data were collected by questionnaire and were analyzed by using 5-point Likert scale basic statistics which are mean and standard deviation. Step 2: study the guidelines of the competence of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1. The group of information providers consists of qualified individuals with experience in English learning management, totaling 4 experts selected by purposive sampling. The data were collected by interviews and analyzed using content analysis.  The research results found that:  1. The results of the competence of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1, it found that communication in situations, use of media and information technology in learning had the highest means. While the development in curriculum and planning a learning management had the lowest.   2. The study of the guidelines for competence of Primary English Teachers in Phitsanulok under the Office of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 1 found that the primary English teachers should study the detail of academic standards and updated other documents for design the learning. School director should supervision monitoring and checking the lesson plan regularly. Moreover, observation of teaching
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษาในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 และศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 โดยมีการดำเนินการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 108 ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling ตามสัดส่วนของครูภาษาอังกฤษในแต่ละกลุ่มเครือข่าย ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก  เขต 1 ได้มาโดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม มีลักษณะเป็นมาตราประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางแนวทางการพัฒนาสมรรถนะะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษาในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีประสบการณ์ในการจัดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ จำนวน 4 คน โดยการคัดเลือกแบบเจาะจง (purposive Selection) เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการศึกษาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณา รายด้านพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการสื่อสารในสถานการณ์ต่างๆ ด้านการใช้สื่อนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศในการจัดการเรียนรู้ รองลงมา และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการพัฒนาหลักสูตรและการวางแผนการจัดการเรียนรู้ 2. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะครูภาษาอังกฤษระดับประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 1 พบว่า ครูภาษาอังกฤษควรศึกษาหลักสูตรมาตรฐานการเรียนรู้ตามหลักสูตรและเอกสารต่างๆที่ทันสมัย แล้วนำมาพัฒนากิจกรรมออกแบบให้ชัดเจนจึงนำไปสู่วัตถุประสงค์กับการเรียนรู้ และผู้บริหารสถานศึกษาควรนิเทศ กำกับติดตาม และตรวจสอบ แผนการจัดการเรียนรู้ของครูพร้อมทั้งสังเกตการจัดการสอนครูอย่างสม่ำเสมอ
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6033
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YaweeyodMayoo.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.