Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5797
Title: กลยุทธ์การพัฒนาแอปพลิเคชันเพื่อประสิทธิภาพในการเข้าถึงข้อมูลการออมเงินกรณีชราภาพของผู้ประกันตนในกองทุนประกันสังคม
A strategy of Application development for efficiency in accessing aging savings data of Insurers in the Social Security Fund
Authors: Patthranit Tangrom
ภัทรานิษฐ์ แตงร่ม
Woradech Na krom
วรเดช ณ กรม
Naresuan University
Woradech Na krom
วรเดช ณ กรม
woradechn@nu.ac.th
woradechn@nu.ac.th
Keywords: กลยุทธ์การพัฒนาแอปพลิเคชัน
การเข้าถึงข้อมูลการออมเงินกรณีชราภาพ
พฤติกรรมการใช้ Application SSO Pension
ผู้ประกันตนในกองทุนประกันสังคม
สำนักงานประกันสังคม จังหวัดพิษณุโลก
Application development strategy
Access to old age savings data
Application SSO Pension behavior
Social security fund insurer
Social security office Phitsanulok Province
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract:  The aim of this study is to develop and evaluate an application that provides information on savings for old age, and assess its effectiveness and user satisfaction among insured individuals of the Social Security Office (SSO) in Phitsanulok province. The sample comprised 65 participants, divided into two groups: 15 insured individuals aged 45-60 years within social insurance organizations, and 50 insured individuals aged 50-65 years outside of social insurance organizations. The study employed both qualitative research (in-depth interviews) and quantitative research (questionnaires using the process analysis method) with social insurance organizations. The collected data were analyzed using percentage, mean, and standard deviation. The results of the study revealed that individual factors such as gender, education level, type of benefits, and efficiency in using them, as well as satisfaction with different pension or retirement applications, were associated with different satisfaction scores before and after the test of the SSO Pension application. The average satisfaction score after the test was 52.58 (x̅ = 52.58), which was significantly higher than the average score before the test (44.70, (x̅ = 44.70). The study also explored the access requirements the application, reasons for using it, and types of transactions made using the service, including access to savings information, satisfaction to use, and system security. Overall, the study found that users of the Phitsanulok Provincial Social Security Office were most satisfied with the service process overview page (x̅ = 4.84), followed by the satisfaction rating of Part 1 (x̅ = 4.77) and usage behavior in Part 2 (x̅ = 4.37), all of which were statistically significant at the 0.05 level
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแอปพลิเคชันในการเข้าถึงข้อมูลการออมเงินกรณีชราภาพ เพื่อศึกษาประสิทธิภาพในการใช้งานของแอปพลิเคชัน และประเมินความพึงพอใจในใช้งาน Application SSO Pension ของผู้ประกันตนในกองทุนประกันสังคมอย่างมีประสิทธิภาพของสำนักงานประกันสังคม กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ประกันตนในกองทุนประกันสังคม ณ สำนักงานประกันสังคม จังหวัดพิษณุโลก จำนวน 65 คน โดยแบ่งเป็น 2 กลุ่ม 1) กลุ่มผู้สูงวัยช่วงอายุ 45 - 60 ปี ภายในองค์กรประกันสังคม จำนวน 15 คน 2) ผู้สูงวัยช่วงอายุ 50 – 65 ปี ภายนอกองค์กรประกันสังคม จำนวน 50 คน โดยใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ใช้การสัมภาษณ์แบบเชิงลึก (In-depth Interview) และวิธีวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Process Analysis) โดยใช้แบบสอบถามกับผู้ประกันตนประกันสังคม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ ระดับการศึกษา ลักษณะของการได้รับสิทธิประโยชน์ และประสิทธิภาพในการใช้งาน ได้แก่ ความพึงพอใจต่อการใช้งานจากแอปพลิเคชันบำเหน็จ หรือบำนาญ ที่แตกต่างกัน โดยมีระดับความพึงพอใจที่ต่างกันก่อนและหลังทดลองใช้งาน Application SSO Pension ค่าเฉลี่ยหลังทดลองใช้งาน 52.58 (x̅ = 52.58) และค่าเฉลี่ยก่อนทดลองใช้งาน 44.70  (x̅ = 44.70) ที่แตกต่างกัน นอกจากนี้ พฤติกรรมการใช้ Application SSO Pension ได้แก่ ความต้องการในการเข้าใช้งานแอปพลิเคชั่น  เหตุผลในการใช้งานแอปพลิเคชั่น และประเภทของธุรกรรมที่เข้าใช้บริการ เพื่อให้เกิดการรับรู้ประโยชน์ การเข้าถึงข้อมูลเงินออม ด้านความพึงพอใจในการใช้งาน และด้านความปลอดภัยจากระบบ  โดยสรุปภาพรวมรายด้าน ด้านกระบวนการบริการ มีความพึงพอใจมากที่สุด (x̅ =  4.84) ส่วนที่ 1 ด้านการประเมินความพึงพอใจ ((x̅ =  4.77) และส่วนที่ 2 ด้านพฤติกรรมการใช้ประโยชน์ จากแอปพลิเคชัน (x̅ = 4.37) ของผู้ใช้บริการสำนักงานประกันสังคม จังหวัดพิษณุโลก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5797
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PatthranitTangrom.pdf3.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.