Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5687
Title: การจัดการเรียนรู้แบบจำลองเป็นฐานร่วมกับเกมมิฟิเคชัน เพื่อพัฒนาสมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์ เรื่อง โมเมนตัม และการชน ของนักเรียนชั้นมัธยมชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Model-based learning incorporating with gamification to enhance 10th grade students' competency to explain phenomena scientifically on momentum and collisions
Authors: Nanthita Mongkhonsri
นันทิตา มงคลศรี
Thitiya Bongkotphet
ธิติยา บงกชเพชร
Naresuan University
Thitiya Bongkotphet
ธิติยา บงกชเพชร
thitiyab@nu.ac.th
thitiyab@nu.ac.th
Keywords: การจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐาน, เกมมิฟิเคชัน, สมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์
Model-Based Learning
Gamification
Competency to explain phenomena scientifically
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this action research were to examine the learning management approach and the learning management results of using model-based learning incorporating with gamification approach to enhance students’ explaining phenomena scientifically competency on momentum and collisions. The target group of this research were 11 students who studied in 10th grade. The research instruments were lesson plans, the reflection journals in teaching, the activity work sheets and the developed explaining phenomena scientifically competency test. The data were analyzed by using content analysis technique and some basic statistics. The results show that; the way of using model-based learning incorporating with gamification approach. Teachers should use questions that encourage rational explanations. The situation in learning should be a close-knit affair. In order to help students visualize and understand easily. The results of the development of explaining phenomena scientifically competency, it was found that, overall, students had higher levels of explaining phenomena scientifically competency both during and after learning management. 
การวิจัยครั้งนี้เป็นวิจัยเชิงปฏิบัติการ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้ และผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานร่วมกับเกมมิฟิเคชันที่พัฒนาสมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์ เรื่อง โมเมนตัมและการชน กลุ่มเป้าหมายเลือกแบบเจาะจงเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 11 คน เครื่องมือที่ใช้ ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ แบบสะท้อนผลการเรียนรู้ ใบกิจกรรม และแบบทดสอบสมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา และสถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ยและร้อยละ ผลการวิจัย พบว่า แนวทางการจัดการเรียนรู้โดยใช้แบบจำลองเป็นฐานร่วมกับเกมมิฟิเคชัน ครูควรใช้คำถามที่ส่งเสริมต่อการสร้างคำอธิบายอย่างเป็นเหตุเป็นผล และสถานการณ์ที่นำมาควรเป็นเรื่องใกล้ตัว ไม่ซับซ้อน เพื่อจะช่วยให้นักเรียนเห็นภาพ และเข้าใจได้ง่าย ผลการพัฒนาสมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์ พบว่า ในภาพรวมนักเรียนมีระดับของสมรรถนะการอธิบายปรากฏการณ์ในเชิงวิทยาศาสตร์สูงขึ้นทั้งระหว่าง และหลังการจัดการเรียนรู้ โดยความสามรถในการนำความรู้ทางวิทยาศาสตร์มาใช้สร้างคำอธิบายที่สมเหตุสมผลมีคะแนนเฉลี่ยมากที่สุด และด้านการพยากรณ์การเปลี่ยนแปลงในเชิงวิทยาศาสตร์และให้เหตุผลที่สมเหตุสมผลมีคะแนนเฉลี่ยน้อยที่สุด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5687
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NanthitaMongkhonsri.pdf4.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.