Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5681
Title: ผลการใช้วิธีการสอนแบบโฟนิกส์ที่มีต่อพัฒนาการด้านทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรวเรียนวัดดอนกลอย อำเภอหนองขาหย่าง จังหวัดอุทัยธานี
EFFECTS OF USING PHONICS METHOD TO DEVELOP VOCABULARY READING SKILL OF 4TH GRADE STUDENTS IN WATDONKLOY SCHOOL, NONGKHAYANG DISTRICT, UTHAI THANI
Authors: Kochchakorn Jaigaroon
กชกร ใจการุณ
Tamronglak U-nakarin
ทำรงลักษณ์ เอื้อนครินทร์
Naresuan University
Tamronglak U-nakarin
ทำรงลักษณ์ เอื้อนครินทร์
tamronglaku@nu.ac.th
tamronglaku@nu.ac.th
Keywords: การสอนแบบโฟนิกส์
ทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษ
ความพึงพอใจ
Phonics method
Vocabulary reading skill
learning satisfaction
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were to compare students’ English vocabulary reading skills before and after learning by the phonics method and to investigate the satisfaction of grade 4 students at Watdonkloy School toward the using of phonics method. The study was conducted with a group of 13 students from grade 4 at Watdonkloy School, and were chosen by purposive sampling in the second semester, 2022. The research instruments were 8 lesson plans with phonics method, English vocabulary reading test for pre-test and post-test, and the learning satisfaction towards the phonics method. Data were analyzed by the use of mean, standard deviation, and t-test. The research results were found as follows: 1) The students’ English vocabulary reading skills after learning by the phonics method (the average score of reading post-test) were higher than before learning by the phonics method (the average score of reading pre-test) at .05 level of statistical significance. 2) The satisfaction of grade 4 students at Watdonkloy School toward the using of phonics method was at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียนด้วยวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ และเพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดดอนกลอย ที่มีต่อวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดดอนกลอย อ.หนองขาหย่าง จ.อุทัยธานี ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 13 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนแบบโฟนิกส์ จำนวน 8 แผน แบบทดสอบทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ และแบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียนหลังจากได้เรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนแบบโฟนิกส์ ซึ่งวิเคราะห์ข้อมูลที่ใช้ทดสอบทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน และความพึงพอใจของผู้เรียนโดยการใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน  ผลการวิจัย พบว่า ทักษะการอ่านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังเรียนด้วยวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดดอนกลอย สูงกว่าก่อนเรียนด้วยวิธีการสอนแบบโฟนิกส์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีค่าเฉลี่ยของคะแนนสอบก่อนเรียนด้วยวิธีการสอนแบบโฟนิกส์เท่ากับ 1.15 และมีค่าเฉลี่ยของคะแนนสอบหลังเรียนเท่ากับ 19.23 และนักเรียนมีความพึงพอใจต่อวิธีการสอนแบบโฟนิกส์ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.69
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5681
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KochchakornJoigaroon.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.