Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5552
Title: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย โดยใช้แนวคิดวรรณคดีเป็นฐานร่วมกับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แผนผังทางปัญญา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
The Development of Academic Achievement in the Thai Language Using a Literature-Based Approach with Mind Mapping Learning Management for Matthayomsuksa 2 Students
Authors: Kannaporn Kruangkam
กรรณาภรณ์ เครื่องคำ
Brapaas Pengpoom
ประภาษ เพ็งพุ่ม
Naresuan University
Brapaas Pengpoom
ประภาษ เพ็งพุ่ม
brapaasp@nu.ac.th
brapaasp@nu.ac.th
Keywords: การจัดการเรียนรู้, วรรณคดีเป็นฐาน, แผนผังทางปัญญา
learning managemant; Literature-Based Approach; Mind Mapping
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract:           The objectives of this research were 1) to compare learning outcomes in Thai subjects before and after learning management using concepts based on literature with learning management using intellectual maps for Mathayomsuksa 2 students. 2) to compare learning achievements in Thai subjects after learning management using literature-based concepts together with learning management using intellectual maps For students in grade 2 compared to the criteria of 80 percent 3) to investigate the satisfaction towards learning management. The sample consisted of 22 students in Mathayomsuksa 2, Ban Nam Rin School, semester 2, academic year 2022, which were drawn by simple random sampling. The tools in this research are: the lesson plan, achievement test and satisfaction Questionnaire. Data were analyzed using statistics mean, standard deviation and statistically tested the hypothesis using t-test.         The results showed that 1) the students' learning achievement was higher than before studying at a statistical significance level of .05 2) academic achievement was higher than the 80% threshold at a statistical significance level of .05 and 3) the satisfaction after learning is at the highest level. The research results explain that learning management of Thai subjects by taking literature as the core and using learning management in conjunction with intellectual maps are able to encourage learners to create knowledge by themselves and help develop the thinking ability of the learners and encourage learners to have higher academic achievement.
             การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดวรรณคดีเป็นฐานร่วมกับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แผนผังทางปัญญา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดวรรณคดีเป็นฐานร่วมกับการจัดการเรียนรู้โดยใช้แผนผังทางปัญญา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 เทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 80 3) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนบ้านน้ำริน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวนนักเรียน 22 คน ซึ่งได้มาจากการเลือกแบบสุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์และแบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบสมมติฐานโดยใช้ t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้อยู่ในระดับมากที่สุด แสดงให้เห็นว่า การจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยโดยการนำเนื้อหาวรรณคดีมาเป็นแกนกลางและใช้การจัดการเรียนรู้ร่วมกับแผนผังทางปัญญา สามารถกระตุ้นให้ผู้เรียนสร้างความรู้ได้ด้วยตนเอง และช่วยพัฒนาความสามารถในการคิดของผู้เรียน ส่งเสริมให้ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่สูงขึ้น  
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5552
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KannapornKnuangkam.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.