Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5541
Title: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษโดยใช้แบบฝึกไวยากรณ์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนทุ่งโพธิ์ทะเลพิทยา
A DEVELOPMENT OF GRAMMAR ACHIEVEMENT BY USING GRAMMAR EXERCISES WITH MACRO MODEL LEARNING FOR GRADE 8 STUDENTS THUNGPHOTHALEPITTAYA SCHOOL
Authors: Ratima Bussricharoen
รติมา บุษย์ศรีเจริญ
Henry yuh Anchunda
Henry Yuh Anchunda
Naresuan University
Henry yuh Anchunda
Henry Yuh Anchunda
henryy@nu.ac.th
henryy@nu.ac.th
Keywords: แบบฝึกไวยากรณ์, การจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Grammar exercises
Macro Model learning
Learning Achievement
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this study were to 1) develop and assess the appropriateness and the effectiveness of grammar exercises for grade 8 students 2) compare students’ learning achievement before and after using grammar exercises with Macro Model learning for grade 8 students 3) study students’ satisfaction toward the grammar exercises with Macro Model learning for grade 8 students. The experimental group was composed of 30 students from grade 8 at Thungphothalepittaya School, selected through cluster random sampling. The research instruments included 1) grammar exercises for grade 8 students 2) lesson plans with Macro Model learning 3) an English grammar learning achievement test with 4 multiple choices and 4) satisfaction questionnaires. The statistics used in data analysis were mean, standard deviation, and t-test dependent.  The findings revealed that: 1) the results of the appropriateness assessment of the grammar exercises by experts were at the highest level ( = 4.56, S.D. = 0.43) and the effectiveness of grammar exercises for grade 8 students was 83.56/84.67. 2) the students’ learning achievement for grade 8 after using grammar exercises with Macro Model learning was significantly higher than before at the .05 level. and 3) the students’ satisfaction toward the grammar exercises with Macro Model learning was at the highest level. ( = 4.54, S.D. = 0.57)              
 การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างและหาความเหมาะสมและประสิทธิภาพของแบบฝึกไวยากรณ์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียนโดยใช้แบบฝึกไวยากรณ์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการใช้แบบฝึกด้านไวยากรณ์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2/4 ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนทุ่งโพธิ์ทะเลพิทยา จำนวน 30 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แบบฝึกไวยากรณ์ 2) แผนการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไวยากรณ์ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test dependent ผลวิจัยพบว่า 1) ผลการประเมินความเหมาะสมของแบบฝึกไวยากรณ์โดยผู้เชี่ยวชาญมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.56, S.D. = 0.43) และประสิทธิภาพของแบบฝึกไวยากรณ์มีค่าเท่ากับ 83.56/84.67 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 หลังเรียนด้วยแบบฝึกไวยากรณ์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการใช้แบบฝึกไวยากรณ์ร่วมกับการจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบ MACRO Model อยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.54, S.D. = 0.57)              
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5541
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RatimaBussricharoen.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.