Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTanyaporn Oodcommeeen
dc.contributorธันยพร อุดคำมีth
dc.contributor.advisorKrittayakan Topithaken
dc.contributor.advisorกฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-05-30T02:20:54Z-
dc.date.available2023-05-30T02:20:54Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5527-
dc.description.abstractThis research aims to 1. compare reading comprehension skills by using a peer-to-peer learning management (Think-Pair-Share) with the concept of using questions. For students in grade 2 between before and after school 2. compare the reading comprehension skills using techniques (Think-Pair-Share) with the concept of using questions. for grade 2 students with the criteria of 80 percent 3. study the satisfaction of grade 2 students towards learning. by managing learning as a partner (Think-Pair-Share) with the concept of using questions. Which was obtained by purposive sampling. The tools used were Learning Management Plan (Think-Pair-Share) with the concept of using questions. Tests to measure reading comprehension skills before and after school. and a questionnaire to measure satisfaction towards learning management, peer learning (Think-Pair-Share) with the concept of questioning. And the statistics used to analyze the data were mean, percentage, standard deviation, dependent t-test and t-test one sample. The results of the study revealed that 1) the pre- and post-test results of Prathom Suksa 2 students had mean scores of 11.77 and 17.38 points, standard deviation of 1.45, respectively. The students' post-test scores were significantly higher than before at the .05 level.  2) It was found that the comparative development of reading comprehension skills of Prathom Suksa 2 students after school was 86.92 percent higher than before school, with an average of 17.38 points and a standard deviation of 1.89. 3) It was found that the satisfaction of Prathom Suksa 2 students toward the peer-educated learning management (Think-Pair-Share) with the concept of using questions, mean 4.75, 94.92 percent, standard deviation 0.50, the most evaluation criteria.en
dc.description.abstractงานวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1. เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านจับใจความ โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถาม สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน 2. เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านจับใจความโดยใช้เทคนิค (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถาม สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 กับเกณฑ์ร้อยละ 80 3. เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการเรียนรู้ โดยการจัดการเรียนรู้แบบเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถาม ซึ่งได้มาแบบการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้แบบเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถาม แบบทดสอบการวัดทักษะการอ่านจับใจความก่อนเรียนหลังเรียน และแบบวัดความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนการเรียนรู้แบบเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการตั้งคำถาม และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent และ t-test one sample  ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 11.77 และ 17.38 คะแนน ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 1.45 ตามลำดับและเมื่อเปรียบเทียบระหว่างคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียนพบว่า คะแนนสอบหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) พบว่าการเปรียบเทียบการพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนร้อยละ 86.92 มีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 17.38 คะแนน ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 1.89 3) พบว่าความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบเพื่อนคู่คิด (Think-Pair-Share) ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถาม ค่าเฉลี่ย 4.75 ร้อยละ 94.92 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.50 เกณฑ์การประเมิน มากที่สุดth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความth
dc.subjectการเรียนแบบเพื่อนคู่ (Think - Pair - Share)th
dc.subjectเทคนิคการใช้คำถามth
dc.subjectdevelopment of comprehension skillsen
dc.subjectpeer learningen
dc.subjectTechniques for using questionsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for pre-school teachersen
dc.titleการพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเพื่อคู่คิด (Think-Pair-Share)ร่วมกับแนวคิดการใช้คำถามสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที่ 2th
dc.titleDeveloping reading comprehension skills using peer learning management (Think-Pair-Share) together with the idea of using questions for grade 2 students.en
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKrittayakan Topithaken
dc.contributor.coadvisorกฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์th
dc.contributor.emailadvisorkrittayakant@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkrittayakant@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TanyapornOodcommee.pdf5.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.