Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519
Title: การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1
THE DEVELOPMENT  OF LEARNING ACHIEVEMENT ON CREATIVE WRITING BY USING THE SYNECTICS PATTERN WITH THE WORKSHEET OF THE FRIST YEAR VOCATIONAL CERTIFICATE STUDENTS
Authors: Ketsara Phetnadi
เกสรา เพ็ชรนาดี
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
Naresuan University
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
namthipo@nu.ac.th
namthipo@nu.ac.th
Keywords: การเขียนเชิงสร้างสรรค์
ซินเนคติกส์
แบบฝึก
Creative Writing
Synectic
Worksheet
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this study were 1) to compare before and after learning achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students and 2) to investigate the satisfaction with learning in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students. This study was an experimental study. The population was 34 groups of 756 first-year vocational students at Nakhon Sawan Technical College, semester 2, academic year 2022. The sample group consisted of 20 first-year vocational certificate students from 2 groups in the Construction department at Nakhonsawan Technical College during semester 2 of the academic year 2022, using cluster random sampling and the classroom as a randomized unit. The research instruments were used: 1) 4 lesson plans and 4 sets of worksheets in creative writing using a Synectic model with the worksheets, 2) a four - multiple choice, twenty-item achievement test in creative writing using a Synectic model with the worksheets, and 3) a questionnaire to assess students' satisfaction with learning management. The statistics were used: mean, percentage, standard deviation, and dependent t-test. The findings showed that 1) The achievement in creative writing using a Synectic model with the worksheets of first-year vocational certificate students after learning was significantly higher than before learning at the level of .05. 2) The students' satisfaction after learning was at the highest level ( x̅ = 4.51, S.D = 0.67).
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก ของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงทดลอง ประชากร ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 34 กลุ่มเรียน จำนวนทั้งหมด 756 คนกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยเทคนิคนครสวรรค์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 สาขางานก่อสร้าง กลุ่ม 2 จำนวน 20 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) และใช้กลุ่มเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม เครื่องมือที่การวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก จำนวน 4 แผนและแบบฝึก 4 ชุด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก แบบปรนัยชนิดเลือกตอบ 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึกของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 2) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์ โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ร่วมกับแบบฝึก อยู่ในระดับมากที่สุด (  x̅ = 4.51, S.D = 0.67)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5519
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KetsaraPhetnadi.pdf10.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.