Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5498
Title: การพัฒนาการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา เพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
THE DEVELOPMENT LEARNING ACTIVITIES BY CONTEXT BASED CO-OPERATE WHIT POLYAS PROCESSES TO MATHEMATICS PROBLEM SOLVING ABILITY ON RATIO, PROPORTION AND PERCENTAGE FOR MATHAYOMSUKSA 1 STUDENTE
Authors: Krisana Sroithip
กฤษณา สร้อยทิพย์
Chamnan Panawong
ชำนาญ ปาณาวงษ์
Naresuan University
Chamnan Panawong
ชำนาญ ปาณาวงษ์
chamnanp@nu.ac.th
chamnanp@nu.ac.th
Keywords: บริบทเป็นฐาน
กระบวนการโพลยา
ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์
context based
polyas processes
mathematics problem solving ability
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research article aims to develop context-based learning management with the polyas process to promote the ability to solve mathematical problems on ratio, proportion and percentage for Mathayomsuksa 1 students. The researcher conducted the research and development process as follows: Step 1: create and find the effectiveness of context-based learning management in conjunction with the polyas process to be effective 75/75 criterion. Step 2: study the results of learning management to compare the mathematical solving ability before-after learning and after studying compare with the criteria of 75 percent. And the 3rd step was to study the satisfaction of students towards learning management. The sample group consisted of Mathayomsuksa 1 students of Phichitpittayakom School in the academic year 2022. The results showed that 1. The results of creating the 3 plans context-based learning management with the polyas process in ratio, proportion and percentage  were appropriate at the highest level (mean = 4.71, S.D. = 0.34), with an efficiency of 75.03/75.56, which was in line with the 75/75 criterion. 2. Students who learn by using context-based learning with the polyas process have higher ability to solve math problems than before. Beside, more than 75 percent with statistical significance at the 0.5 level. 3. The students’satisfaction with the context-based learning management with thepolyas process at the highest level (mean = 4.57, S.D. = 0.64).
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา เพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ผู้วิจัยดำเนินการโดยใช้กระบวนการวิจัยและพัฒนา ดังนี้ ขั้นที่ 1 สร้างและหาประสิทธิภาพการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 ขั้นที่ 2 ศึกษาผลการจัดการเรียนรู้เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ก่อนและหลังเรียน และหลังเรียนกับเกณฑ์ร้อยละ 75 และขั้นที่ 3 ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ มีกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพิจิตรพิทยาคม ปีการศึกษา 2565 ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการสร้างการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา เรื่องอัตราส่วน สัดส่วนและร้อยละ จำนวน 3 แผน มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.71, ส่วนเบี่ยงเบนมาตฐาน = 0.34) มีประสิทธิภาพเท่ากับ 75.03/75.56 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 75/75 2. นักเรียนที่เรียนโดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา มีความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และมากกว่าร้อยละ 75 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับกระบวนการโพลยา ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.57, ส่วนเบี่ยงเบนมาตฐาน = 0.64)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5498
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KrisanaSroithip.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.