Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5362
Title: การพัฒนา Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ เพื่อเสริมสร้างมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
THE DEVELOPMENT OF MICROLEARNING INQUIRY QUESTIONS ON THE TOPIC OF ECOSYSTEM TO ENHANCE SCIENCE CONCEPTS FOR NINTH GRADE STUDENTS
Authors: Panisara Sarakai
ปาณิสรา สาระไกร
Jakkrit Jantakoon
จักรกฤษณ์ จันทะคุณ
Naresuan University
Jakkrit Jantakoon
จักรกฤษณ์ จันทะคุณ
jakkritj@nu.ac.th
jakkritj@nu.ac.th
Keywords: ไมโครเลิร์นนิง
คำถามเพื่อการคิดค้น
มโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์
ระบบนิเวศ
Microlearning
Inquiry Questions
Science Concepts
Ecosystem
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this study were 1) to create and determine the effectiveness of microlearning inquiry questions on the topic of ecosystem to enhance science concepts for ninth grade students according to the criteria of 75/75, 2) to compare the science concepts of the students before and after learning with the proposed learning method, and 3) to study the satisfaction of students with the proposed learning method. The study was conducted in accordance with the research and development processes. The sample group consisted of 39 ninth grade students in the semester 2 of academic year 2021 at Phitsanulok Pittayakom school. The sample group of students was selected by cluster random sampling. Research tools were microlearning inquiry questions on the topic of ecosystem, a science concepts test, and a satisfaction questionnaire. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation and dependent sample t-test.           The research results showed that 1) Microlearning inquiry questions on the topic of ecosystem effectively enhance science concepts for ninth grade students, with an efficiency of 76.13/77.44, which meets the specified criteria. 2) It was also found that the students have higher science concepts after learning with the proposed learning method, a level of significance of .05. 3) The overall satisfaction of students after learning with microlearning inquiry questions on the topic of ecosystems is high.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างและประเมินประสิทธิภาพของ Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ เพื่อเสริมสร้างมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ตามเกณฑ์ 75/75 2) เปรียบเทียบมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ก่อนและหลังเรียนด้วย Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ ดำเนินการวิจัยตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) มีกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนพิษณุโลกพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา พิษณุโลก อุตรดิตถ์ จำนวน 39 คน ได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ 2) แบบทดสอบวัดมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ และ 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบทีแบบ Dependent sample t-test ผลการวิจัยพบว่า 1. Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ เพื่อเสริมสร้างมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 76.13/77.44 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 2. นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์หลังเรียนด้วย Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อ Microlearning Inquiry Questions เรื่อง ระบบนิเวศ เพื่อเสริมสร้างมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาพรวมอยู่ในระดับมาก
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5362
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PanisaraSarakai.pdf4.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.