Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5084
Title: การพัฒนาการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะชีวิตและอาชีพ วิชา วิทยาศาสตร์งานไฟฟ้า อิเล็กทรอนิกส์และการสื่อสารของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1
Development of problem based learning management to promote life skills and careers  in the Science for electrical works electronics and communication of first year High Vocational Certificate Students
Authors: AUTHAIWAN BOONCHAN
อุทัยวรรณ บุญจันทร์
Suriya Chapoo
สุริยา ชาปู่
Naresuan University. Faculty of Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน
ทักษะชีวิตและอาชีพ
problem based learning management
life skills and careers
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were to study the approaches of problem-based learning management in order to promote life skills and career and to study the development of life skills and career in science of electrical, electronics and communication of first year higher certificate students. The methodology of this research was classroom action research. The participants were 21 High Vocational Certificate Students at a vocational institution in Sukhothai Province, derived from Purposive Sampling. The tools used for this research were the lesson plan, reflect-recording form, behavioral observation plan and learning activity sheet by using content data analysis and triangular qualified data examine. The outcome of this research found that the learning management to promote life skills and career should be based on the closed problems, daily life problems or problems caused in career to allow learners to analyze problems and examples relating to real situations should be performed. These learning processes consisted of 6 steps, including 1. stating problems 2. understanding problems 3. conducting a study, 4, synthesizing 5) summarizing and evaluating the outcome and 6) presenting and evaluating the outcomes. In addition, it was found that problem-based learning management can promote the learners to have more life skills and career in every operational cycle. The majority of them have high skill level. The learners, however, need to be developed skills continuously in order to allow the learners to develop there life skills and careers effectively.
งานวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะชีวิตและอาชีพ และศึกษาพัฒนาการทักษะชีวิตและอาชีพ วิชา วิทยาศาสตร์งานไฟฟ้าอิเล็กทรอนิกส์และการสื่อสาร ของนักศึกษาระดับชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1 ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียน กลุ่มเป้าหมาย คือ นักศึกษาระดับชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง สถาบันอาชีวศึกษาแห่งหนึ่ง ในจังหวัดสุโขทัย จำนวน 21 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบบันทึกสะท้อนผล แบบสังเกตพฤติกรรม และใบกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาและตรวจสอบข้อมูลเชิงคุณภาพแบบสามเส้า ผลการวิจัยพบว่า การจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะชีวิตและอาชีพ ควรเลือกใช้สถานการณ์ปัญหาที่เกิดขึ้นในชีวิตประจำวัน หรือปัญหาที่เกิดขึ้นในงานอาชีพเพื่อให้ผู้เรียนคิดวิเคราะห์ปัญหาได้ และควรมีการยกตัวอย่างไปเชื่อมโยงกับสถานการณ์ที่ได้รับ ซึ่งขั้นตอนการเรียนรู้ดังกล่าวประกอบด้วย 6 ขั้นตอน  1) กำหนดปัญหา 2) ทำความเข้าใจกับปัญหา 3) ดำเนินการศึกษาค้นคว้า 4) สังเคราะห์ความรู้ 5) สรุปและประเมินค่าของคำตอบ 6) นำเสนอและประเมินผลงาน นอกจากนี้ยังพบว่า การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานส่งเสริมให้ผู้เรียนมีพัฒนาการทักษะชีวิตและอาชีพเพิ่มขึ้นในทุกวงจรปฏิบัติการ ส่วนใหญ่มีทักษะอยู่ในระดับสูง ทั้งนี้ผู้เรียนจำเป็นต้องได้รับการพัฒนาทักษะอย่างต่อเนื่อง จึงจะทำให้ผู้เรียนมีทักษะเพิ่มมากขึ้นอย่างมีประสิทธิภาพ
Description: Master of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5084
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63091104.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.