Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5065
Title: การพัฒนาการจัดการเรียนรู้ตามแนวสะเต็มศึกษาด้วยกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม ที่ส่งเสริมทักษะอาชีพ เรื่อง แรงและสมดุลของแรง ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1
The Development of STEM Education Learning Management by Engineering Design Process Promoting Career of Force and Equilibrium Force of the First year High Vocational Certificate Students
Authors: KITIMAPORN SOMBATPOL
กิติมาภรณ์ สมบัติพล
Suriya Chapoo
สุริยา ชาปู่
Naresuan University. Faculty of Education
Keywords: สะเต็มศึกษา
กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม
ทักษะอาชีพ
แรงและสมดุลของแรง
STEM Education
Engineering Design Process
Force and equilibrium force
Career Skills
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: This action research was aimed to study learning management development by STEM Education using Engineering design process under the topic of Forces and Equilibrium of Forces and to investigate the findings of the study regarding learning management development that promotes career skills for the first year High Vocational Certificate Students. The purposive sampling technique was used to select the participants associated with three cycles of action research. The participants were 25 first-year students of High Vocational Certificate in the Vocational Education Institution in Kamphaeng Phet. The research instruments were lesson plans, lesson plans reflection, activity logs, and behavioral observation. Content analysis and triangulation were also employed to examine the credibility of qualitative data. The findings revealed that learning management development by STEM Education using Engineering design process should emphasize students to identify problems from working circumstances found in industrial technicians, allow students to complete and explore the solutions collaborating with group members, as well as planning, and developing solutions. Moreover, the result also indicates that learning management development by STEM Education using Engineering design process can promote students career skill increasing in each cycle, which revealed at high levels.    
การวิจัยเชิงปฏิบัติการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้ตามแนวสะเต็มศึกษาด้วยกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม เรื่อง แรงและสมดุลของแรง และผลการศึกษาแนวการจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมทักษะอาชีพ ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง เรื่อง แรงและสมดุลของแรง ผู้เข้าร่วมวิจัย คือ  นักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1   ของสถาบันอาชีวศึกษาแห่งหนึ่งในจังหวัดกำแพงเพชร จำนวน 25 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง ดำเนินการโดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ 3 วงจรปฏิบัติการ   เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบไปด้วย แผนการจัดการเรียนรู้  แบบบันทึกสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้  แบบบันทึกกิจกรรม  แบบสังเกตพฤติกรรมที่ส่งเสริมทักษะอาชีพ ใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา  และตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลเชิงคุณภาพแบบสามเส้า ผลการวิจัยพบว่า การจัดการเรียนรู้ตามแนวสะเต็มศึกษาด้วยกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม ควรเน้นให้ผู้เรียนได้ระบุปัญหาจากสถานการณ์ที่พบในงานอาชีพช่างอุตสาหกรรม ให้ผู้เรียนได้ปฏิบัติหรือสืบค้นข้อมูลหาแนวทางในการแก้ปัญหาร่วมกับสมาชิกภายในกลุ่ม วางแผนการแก้ปัญหาอย่างเป็นลำดับขั้นตอนเพื่อดำเนินการสร้างชิ้นงานในการแก้ปัญหางานอาชีพช่างอุตสาหกรรม นอกจากนี้ยังพบว่าการจัดการเรียนรู้สะเต็มศึกษาด้วยกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม สามารถส่งเสริมให้ผู้เรียนเกิดทักษะอาชีพเพิ่มขึ้นทุกวงจรปฏิบัติการ โดยส่วนใหญ่ทุกทักษะอยู่ในระดับสูง
Description: Master of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5065
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63090190.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.