Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4078
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์
FACTORS AFFECTING PHOTOGRAPHER SELECTION IN SOCIAL MEDIA
Authors: NAPAPACH KAEWKUMPOL
ณภาภัช แก้วกำพล
Pudtan Phanthunane
พุดตาน พันธุเณร
Naresuan University. Faculty of Business,Economics and Communications
Keywords: ปัจจัยส่วนบุคคล
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
ช่างภาพ
Personal Factors
Online Marketing Mix Factors
Photographer
Issue Date: 2563
Publisher: Naresuan University
Abstract: Due to the popularity of photography and the importance of communication via social media channels, this study was conducted to analyze the personal factors and Online Marketing Mix factors that affecting the decision-making process for online photography services. We conducted a survey with a sample size of 400 participants. Study participants included men and women between aged between 20 and 60 years who had experiences in purchasing photography services via social media. The questionnaire was used as the main instrument for the study. We use t-test (Independent sample), F-test (One-way ANOVA) and Least significant difference by Scheffe's method and multiple regression to analyze the data.   The results of this study indicated that most of the respondents were female, 20-30 years old, had single status, graduated with a bachelor's degree, worked as a business owner, earned average monthly income of approximately 20,000 baht. In addition, all online marketing mix factors affecting photographer selection in social media were at high levels. The results of the hypothesis testing revealed that personal factors, including gender, educational level and average monthly income influenced photographer selection decision in social media with a statistical significance level of 0.05. Furthermore, online marketing mix factors including Service, Price, Place, Personal Service and Privacy influenced photographer selection decision in social media with a statistical significance level of 0.05. However, Promotion did not influence photographer selection decision in social media. When regression coefficients and priority scores of marketing mix factors were considered, Personal Service and Place were factors influencing photographer selection decision in social media. Therefore, the findings implied that photographing business market share should be increased while quality, reliability, empathy, and convenient communication channels should be prioritized over promotion.
จากความนิยมของการถ่ายภาพและการใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยส่วนบุคคลและส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ที่เคยใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ทั้งเพศชายและหญิง อายุระหว่าง 20-60 ปี โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจำนวน 400 ตัวอย่าง วิเคราะห์ข้อมูลประกอบไปด้วย เลือกใช้วิธี การทดสอบทีและค่าเอฟ แบบ One-way ANOVA หากพบความแตกต่างจะทำการเปรียบเทียบเป็นรายคู่ โดยวิธีของเชฟเฟ่ และทดสอบด้วยการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามว่าส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-30 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพธุรกิจส่วนตัว รายได้เฉลี่ยต่อเดือนประมาณ 20,000 บาท ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์อยู่ในระดับมากในทุกมิติ ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ ระดับการศึกษาและรายได้เฉลี่ยต่อเดือน มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และจากการทดสอบสมมติฐาน ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ ได้แก่ ด้านการให้บริการ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่าย การให้บริการส่วนบุคคลและการรักษาความเป็นส่วนตัว มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนปัจจัยด้านการส่งเสริมทางการตลาดไม่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการช่างภาพผ่านสื่อสังคมออนไลน์ จากค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยและคะแนนการให้ความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาด พบว่าปัจจัยการให้บริการส่วนบุคคล การให้บริการ ช่องทางการจัดจำหน่ายมีความสำคัญต่อการตัดสินใจ ดังนั้นในการเพิ่มส่วนแบ่งทางการตลาดทางธุรกิจต่อไป ผู้ให้บริการถ่ายภาพควรจะเน้นที่คุณภาพ ความน่าเชื่อถือ ความเข้าใจความต้องการของผู้บริโภค และการพัฒนาช่องทางการติดต่อผู้บริโภคที่สะดวก ซึ่งควรจะให้ความสำคัญมากกว่าการส่งเสริมทางการตลาด
Description: Master of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/4078
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62061177.pdf5.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.