Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6563
Title: | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้คณิตศาสตร์ตามแนวทางสะเต็มศึกษา เพื่อส่งเสริมทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ เรื่อง โจทย์ปัญหาระคน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 Development of Mathematics Learning Activities based on STEM Education to promote Mathematical Communication Skill on Mixed Operations Word Problems of Multicultural Students in Grade 4 |
Authors: | Kittisak Pothiyong กิตติศักดิ์ โปธิยอง Wanintorn Poonpaiboonpipat วนินทร พูนไพบูลย์พิพัฒน์ Naresuan University Wanintorn Poonpaiboonpipat วนินทร พูนไพบูลย์พิพัฒน์ wanintorns@nu.ac.th wanintorns@nu.ac.th |
Keywords: | พหุวัฒนธรรม ทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ สะเต็มศึกษา Multicultural Mathematical Communication Skill STEM Education |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This research aimed to 1) develop mathematical learning activities based on STEM Education to promote mathematical communication skill 2) promote mathematical communication skill by mathematical learning activities based on STEM Education on mixed operations word problems of multicultural students in Grade 4. The target group was 9 multicultural students in grade 4. Students were selected by purposive sampling, and they live in the northern part of Thailand which are 3 tribes of different beliefs, cultures and languages on used. Research tools were lesson plans based on STEM Education, reflection form, mathematical communication skill observation form and test. Research findings were as follows: 1)
Learning activities should focus on appropriate situations related to student context,
linking the problem situation with mathematical communication, presenting the
problem in the local language, and giving the instructions in attentive way. 2)
Students developed mathematical communication in 3 elements which the most
developed was writing to show the best mathematical concepts followed by
explaining the steps to find answers and using language and mathematical symbol
for present the concept mathematics respectively. การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนรู้คณิตศาสตร์ตามแนวทางสะเต็มศึกษาที่ส่งเสริมทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ และ 2) ส่งเสริมทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ ด้วยการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษา เรื่อง โจทย์ปัญหาการบวกลบคูณหารระคน ของนักเรียนกลุ่มพหุวัฒนธรรมชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้การวิจัยปฏิบัติการในชั้นเรียน กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 9 คน ของโรงเรียนแห่งหนึ่งในภาคเหนือที่เป็นนักเรียนกลุ่มพหุวัฒนธรรมแบ่งเป็น 3 ชนเผ่าที่มีความแตกต่างกันทางด้านความเชื่อ วัฒนธรรม และภาษา ซึ่งได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือในการวิจัยคือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษา 2) แบบสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้ 3) แบบสังเกตทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ 4) แบบวัดทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ ผลการวิจัยพบว่า 1) มีประเด็นที่ควรเน้นได้แก่ การเตรียมปัญหาสถานการณ์ให้เข้ากับบริบทของนักเรียน การเชื่อมโยงปัญหาสถานการณ์กับการสื่อสารทางคณิตศาสตร์และการนำเสนอปัญหาในภาษาถิ่น และการให้คำแนะนำอย่างใกล้ชิด 2) นักเรียนพัฒนาทักษะการสื่อสารทางคณิตศาสตร์ทั้ง 3 องค์ประกอบ โดยพัฒนาการเขียนแสดงแนวคิดทางคณิตศาสตร์มากที่สุด รองลงมาคือการเขียนอธิบายแสดงขั้นตอนในการหาคำตอบ การใช้ภาษาและตัวแทนทางคณิตศาสตร์ในการนําเสนอแนวคิดทางคณิตศาสตร์ได้ ตามลำดับ |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6563 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KittisakPothiyong.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.