Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6554
Title: การพัฒนาแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ โดยใช้นิทานด้วยวิธีการสอนแบบ SQ4R สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลวัดไทยชุมพล(ดำรงประชาสรรค์) จังหวัดสุโขทัย
The development of English reading comprehension skills exercises by using the tales with SQ4R technique for Grade 6 students of Watthaichumpol Municipality School, Sukhothai Province
Authors: Sudarut Inkrud
สุดารัตน์ อินกรัด
Henry yuh Anchunda
Henry Yuh Anchunda
Naresuan University
Henry yuh Anchunda
Henry Yuh Anchunda
henryy@nu.ac.th
henryy@nu.ac.th
Keywords: แบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ
วิธีสอนแบบ SQ4R
ประสิทธิภาพของแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ
English reading comprehension skill exercise
SQ4R technique
The efficiency criterion of English reading skill exercises
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were 1) to develop and determine the efficiency of English reading comprehension skill exercises by using the tales with SQ4R technique for Grade 6 students 2) to compare English reading comprehension achievement by testing before and after learning. 3) To investigate satisfaction. The sample was Grade 6 students calculated using cluster sampling of Watthaichumpol Municipality School. The experimental instruments were the exercises and lesson plans. The data collection instrument comprised: the achievement test and the satisfaction questionnaire. Data were analyzed using mean, standard deviation, efficiency values, and t-test dependent. The research stated that 1) The students who learn with English reading comprehension skill exercises by using the tales with SQ4R technique had an efficiency equal to 82.79/82.20. 2) The students who have the post-achievement test mean scores were significantly higher than before at .05. 3) Students’ satisfaction through the exercise was at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจโดยใช้นิทานด้วยวิธีการสอนแบบ SQ4R สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนและหลังเรียน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนของผู้เรียนกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลวัดไทยชุมพล(ดำรงประชาสรรค์) โดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองคือ แบบฝึกทักษะการอ่านและแผนการจัดการเรียนรู้ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าประสิทธิภาพ และค่า t-test แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนที่เรียนรู้ด้วยแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ โดยใช้นิทานด้วยวิธีการสอนแบบ SQ4R มีค่าประสิทธิภาพ เท่ากับ 82.79/82.20 2) นักเรียนมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05  3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ โดยใช้นิทานด้วยวิธีการสอนแบบ SQ4R สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 อยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6554
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SudarutInkrud.pdf9.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.