Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6553
Title: | A STUDY OF LEARNING ACHIEVEMENT USING MICRO-LEARNING GRAMMAR LESSONS THROUGH FACEBOOK CLASSROOM FOR GRADE 8 STUDENTS OF BANSUANKWAN SCHOOL, UTHAI THANI การศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านไวยากรณ์ด้วยบทเรียนไมโครเลิร์นนิงผ่านห้องเรียนเฟซบุ๊กของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาที่ 2 โรงเรียนบ้านสวนขวัญ จังหวัดอุทัยธานี |
Authors: | Suchada Wongsirisrisakul สุชาดา วงศ์ศิริศรีสกุล Henry yuh Anchunda Henry Yuh Anchunda Naresuan University Henry yuh Anchunda Henry Yuh Anchunda henryy@nu.ac.th henryy@nu.ac.th |
Keywords: | Micro-learning, Grammar lesson, Facebook classroom Micro-learning Grammar lesson Facebook classroom |
Issue Date: | 6 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This current study aims to: 1) develop and assess the effectiveness of micro-learning grammar lessons delivered through a Facebook classroom, 2) implement the lessons and compare the learning achievements before and after studying, and 3) investigate students' satisfaction towards the lessons. The study’s participants include 15 students from grade 8, Bansuankwan School, Uthai Thani who were selected using purposive sampling. The research instruments included: 1) micro-learning grammar lessons consisting of 5 short videos and handouts, 2) lesson plans, 3) grammar tests, and 4) a satisfaction questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, developmental testing (E1/E2) and a T-test dependent. The findings revealed as follows: 1) The micro-learning grammar lessons were efficient (E1/E2 = 70.10/72.22). 2) Students' learning achievements after studying the lessons through the Facebook classroom is at 0.05 level, which is significantly higher than before the lessons were introduced. 3) Students' satisfaction with the use of the lessons through the Facebook classroom was at the highest level (= 4.739). การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพของบทเรียนไมโครเลิร์นนิงด้านไวยากรณ์ 2) นำบทเรียนไมโครเลิร์นนิงไปใช้และเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนผ่านห้องเรียนเฟซบุ๊ก 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยบทเรียนไมโครเลิร์นนิงด้านไวยากรณ์ผ่านห้องเรียนเฟซบุ๊ก กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 15 คน โรงเรียนบ้านสวนขวัญ จังหวัดอุทัยธานี ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบเจาะจง โดยเครื่องมือวิจัยได้แก่ บทเรียนไมโครเลิร์นนิงด้านไวยากรณ์ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความรู้ด้านไวยากรณ์ และแบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย การหาค่าประสิทธิภาพของบทเรียน (E1/ E2) และการทดสอบค่า t – test แบบ Dependent ซึ่งผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียนไมโครเลิร์นนิงด้านไวยากรณ์ที่ประกอบด้วยคลิปวิดีโอขนาดสั้น และใบความรู้ไมโครเลิร์นนิงจำนวน 5 เรื่อง มีประสิทธิภาพ (E1/ E2 = 70.10/72.22) 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนด้วยบทเรียนไมโครเลิร์นิงผ่านห้องเรียนเฟซบุ๊กสูงกว่าก่อนก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนบ้านสวนขวัญที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยบทเรียนไมโครเลิร์นนิงด้านไวยากรณ์ผ่านห้องเรียนเฟซบุ๊กมีภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.739) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6553 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
64091424.pdf | 10.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.