Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6530
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Pornpitcha Pribwai | en |
dc.contributor | พรพิชชา พริบไหว | th |
dc.contributor.advisor | Jakkrit Jantakoon | en |
dc.contributor.advisor | จักรกฤษณ์ จันทะคุณ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T02:45:46Z | - |
dc.date.available | 2024-12-11T02:45:46Z | - |
dc.date.created | 2023 | en_US |
dc.date.issued | 28/3/2023 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6530 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this research were 1) to study communication skills in crisis after studying with Thai language learning activities by using simulation for students in Grade 9, 2) to compare communication skills in crisis of students in Grade 9 after studying Thai language learning activities by using simulations compared to 70 percent of the criteria. The sampling group was students in Grade 9, total 35 students, in 2nd semester of academic year 2021, Chat Trakan Wittaya School, under Phitsanulok-Uttaradit Secondary Education Service Area Office, which obtained by simple random method. The research instruments consisted of 1) Thai language learning activities by using simulations to strengthen communication skills in crisis for students in Grade 9, 2) plan of Thai language learning activities by using simulation, and 3) assessment form of communication skills in crisis for students in Grade 9. The statistics used in the data analysis were mean, standard deviation and t-test. The results of the research showed that; 1. The students had the ability to communicate in crisis after studying with Thai language learning activities by using simulations in all 4 elements, namely understand of crisis situations, use language in crisis communication, speed of communication, consciousness in controlling the situation at moderate level, and have the ability to communicate in crisis, both from fire and earthquake crisis at moderate level. 2. The students had the ability to communicate in crisis after studying with Thai language learning activities by using simulations was higher than 70 percent of the criteria at the significant level of .05. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้จึงมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤต หลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลอง สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤตของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 หลังใช้กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลองเทียบกับเกณฑ์ ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 35 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนชาติตระการวิทยา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลกอุตรดิตถ์ ซึ่งได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลองเพื่อเสริมสร้างความสามารถด้านสื่อสารในภาวะวิกฤต 2) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลอง และ 3) แบบประเมินความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤต สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบที (t-test แบบ dependent) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนมีความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤตหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลองทั้ง 4 องค์ประกอบ ได้แก่ มีความเข้าใจสถานการณ์ที่เป็นภาวะวิกฤต ใช้ภาษาในการสื่อสารในภาวะวิกฤต ความรวดเร็วในการสื่อสาร และมีสติในการควบคุมสถานการณ์ อยู่ในระดับปานกลาง และมีความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤตทั้งจากจากภาวะวิกฤติอัคคีภัย ภาวะวิกฤตจากแผ่นดินไหว อยู่ในระดับปานกลาง 2. นักเรียนมีความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤตหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลองสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.05 | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทย | th |
dc.subject | การเรียนรู้ใช้สถานการณ์จำลอง | th |
dc.subject | ความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤต | th |
dc.subject | Thai language learning activities | en |
dc.subject | Using simulations | en |
dc.subject | Communication skills in crisis | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for teachers with subject specialisation | en |
dc.title | The Result of Thai Language Learning Activities Using Simulations. To Strengthen Communication Skills in Times of Crisis For Students in grade 9 | en |
dc.title | ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาไทยโดยใช้สถานการณ์จำลอง เพื่อเสริมสร้างความสามารถด้านการสื่อสารในภาวะวิกฤต สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Jakkrit Jantakoon | en |
dc.contributor.coadvisor | จักรกฤษณ์ จันทะคุณ | th |
dc.contributor.emailadvisor | jakkritj@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | jakkritj@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090657.pdf | 3.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.