Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6503
Title: | DEVELOPMENT OF A COMPETENCY-BASED UNIT ABOUT THAI READING AND WRITING FOR DEVELOP THINKING ABOUT THE TOPIC : LET’S READ AND WRITE KHANOM JEEN NAM YOI, A GOOD THING IN PHRAE FOR GRADE I STUDENTS การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 |
Authors: | Weerinya Roonraek วีริณณ์ญา รุ่นแรก Wichian Thamrongsotthisakul วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล Naresuan University Wichian Thamrongsotthisakul วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล wichianth@nu.ac.th wichianth@nu.ac.th |
Keywords: | หน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะ สมรรถนะการอ่านและการเขียน ภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่ Competency-based unit competency in listening and speaking for English communication Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae |
Issue Date: | 23 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objective of this research was to develop a competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. for grade I students with the following specific objectives: 1) To construct and validate a competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. for grade I students, 2) To implement a competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in phrae. for grade I students by comparing the thai reading and writing competency to develop thinking with the 70 percent standard, 3) To assess opinion on teaching and learning to a competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in phrae. for grade I students. This study was conducted through research and development methodology. The sample consisted of 20 I grade student, studying in the second semester of the 2023 at Anuban Jaroonlongrattanakan School, Phrae Primary Educational Service Area Office 2 selected by simple random sampling by using the classroom as the randomization unit. This research used one group posttest only design with the 70 percent standard. The research instruments included a competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. for grade I students, the thai reading and writing competency to develop thinking test and Questionnaire on opinions towards teaching and learning according to competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. Data were analyzed using mean, standard deviation, percentage, and t-test.
The research results revealed that:
1. The competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. for grade I students; there were 9 components: 1) Name of learning unit and class time 2) Course learning outcomes 3) Core competencies 4) Specific competencies 5. Competency learning objectives 6) Relationship between competency objectives and learning evidence 7) Learning management 8) learning evaluation and 9) measurement and summative evaluation. The overall results of the appropriateness of learning activities were at the high level (x̄ = 4.43, S.D. = 0.52). The competency-based unit was then piloted for the further improvement. Its result was at a high level of appropriateness and ready for the implementation.
2. The implementation of the competency-based unit about thai reading and writing competency to develop thinking about the topic : Let’s read and write about Khanom jeen nam yoi a good thing in Phrae. for grade I students found that the student's competencies on thai reading and writing competency to develop thinking after learning was higher than the 70 percent standard and statistically significant at the .05 level.
3. The overall average assessment of Grade I students' opinions on the competency-based unit was 4.68, indicating that students agreed with the teaching at the highest level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ซึ่งมีวัตถุประสงค์เฉพาะดังนี้ 1) เพื่อสร้างและตรวจสอบคุณภาพของหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียนขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 2) เพื่อเปรียบเทียบสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิดหลังเรียนตามหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 กับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการเรียนการสอนตามหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ดำเนินการวิจัยตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) มีกลุ่มตัวอย่าง เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนอนุบาลจรูญลองรัตนาคาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาแพร่ เขต 2 จำนวน 20 คน ได้มาจากวิธีการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่ม ใช้แบบแผนการทดลองกลุ่มเดียวทดสอบหลังเรียนกับเกณฑ์ร้อยละ 70 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียนขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า แบบวัดสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด และแบบสอบถามความคิดเห็นที่มีต่อการเรียนการสอนตามหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละ และการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1. หน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน เรื่องขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 เป็นหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะ มีองค์ประกอบ 9 ส่วน 1) ชื่อหน่วยการเรียนรู้และเวลาเรียน 2) ผลลัพธ์การเรียนรู้รายวิชา 3) สมรรถนะหลัก 4) สมรรถนะเฉพาะ 5. จุดประสงค์การเรียนรู้เชิงสมรรถนะ 6) ความสัมพันธ์ระหว่างจุดประสงค์เชิงสมรรถนะกับหลักฐานการเรียนรู้ 7) การจัดการเรียนรู้ 8) การประเมินผลการเรียนรู้ (Formative) และ9) การวัดและประเมินผลรวบยอด (Summative) มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.43, S.D.= 0.52) ผลการศึกษานำร่องหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะ พบว่า หน่วยการเรียนรู้มีความเป็นไปได้ในการนำไปปฏิบัติใช้จริง 2. ผลการเปรียบเทียบสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิดหลังเรียนตามหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด เรื่อง มาอ่านและเขียน ขนมจีนน้ำย้อยของดีเมืองแพร่กันเต๊อะเจ้า สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 กับเกณฑ์ร้อยละ 70 พบว่า นักเรียนมีสมรรถนะการอ่านและการเขียนภาษาไทยเพื่อพัฒนาการคิด หลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ผลการศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อหน่วยการเรียนรู้ฐานสมรรถนะ โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ย 4.68 แสดงว่านักเรียนเห็นด้วยกับการเรียนการสอนในระดับมากที่สุด |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6503 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
65091041.pdf | 5.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.