Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6496
Title: | การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจโดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1โรงเรียนเขาทรายทับคล้อพิทยาคม A DEVELOPMENT OF ENGLISH READING COMPREHENSION SKILL BY USING SQ6R TECHNIQUE FOR GRADE-7 STUDENTS AT KHAOSAI THAPKLO PHITTAYA SCHOOL |
Authors: | Pattarawadee Chuenrueang ภัทรวดี ชื่นเรือง Sudakarn Patamadilok สุดากาญจน์ ปัทมดิลก Naresuan University Sudakarn Patamadilok สุดากาญจน์ ปัทมดิลก sudakarnp@nu.ac.th sudakarnp@nu.ac.th |
Keywords: | การพัฒนาทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจ การอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R A Development of English Reading Comprehension Skill English Reading Comprehension SQ6R technique |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to compare English reading comprehension skill before and after using SQ6R technique of grade 7 students at Khaosai Thapklo Phittaya School; and 2) to study the students’ satisfaction toward learning management to improve their reading comprehension skill with SQ6R technique. This is experimental research. The samples were 35 persons in Matthayom 1/1 selected by cluster simple random sampling. The instruments using for data collection were 5 lesson plans, English reading comprehension assessment tests; and the questionnaire for collecting the students’ satisfaction toward the learning management by using SQ6R technique. The statistics used for data analysis included Mean, Standard Deviation, and t-test. The results of findings were as follows 1) English reading comprehension skill of students after learning with SQ6R technique was significantly higher than before at the level of 0.5 and 2) The students’ satisfaction toward the learning management to improve their reading comprehension skill with SQ6R technique; overall, students' opinions on learning management through the SQ6R technique were at the highest level in all aspects, with a mean of 4.76 and a standard deviation (S.D) of 0.42 were at the highest level. งานวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย คือ 1) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ ก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเขาทรายทับคล้อพิทยา และ 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R เป็นการวิจัยเชิงทดลอง กลุ่มตัวอย่างการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 จำนวน 35 คน ใช้วิธีสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบอย่างง่าย เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 5 แผน 2) แบบทดสอบวัดทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจจำนวน 2 ฉบับ และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า t โดยผลการวิจัยพบว่า 1) ทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนเมื่อเปรียบเทียบคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R พบว่าคะแนนสอบหลังเรียนสูงขึ้นกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคการอ่านแบบ SQ6R โดยภาพรวมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.76 และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.42 |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6496 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PattarawadeeChuenrueang.pdf | 4.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.