Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6494
Title: | AN INVESTIGATION OF THE EFFECTIVENESS OF TEAM-BASED LEARNING IN ENHANCING ENGLISH-SPEAKING SKILLS FOR JOB INTERVIEWS AND PERFORMANCE FOR THIRD-YEAR VOCATIONAL STUDENTS: KAMPHAENG PHET TECHNICAL COLLEGE ผลการใช้การเรียนรู้แบบทีมเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงาน สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 3 วิทยาลัยเทคนิคกำแพงเพชร |
Authors: | Phatcharawadee Aumchareon พัชรวดี อ่ำเจริญ Henry yuh Anchunda Henry Yuh Anchunda Naresuan University Henry yuh Anchunda Henry Yuh Anchunda henryy@nu.ac.th henryy@nu.ac.th |
Keywords: | การเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน ทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงาน นักเรียนอาชีวศึกษา Team-based learning English Speaking skills for job interview and performance Vocational student |
Issue Date: | 23 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of the study were 1) to compare students’ English-speaking skills for job interviews and performance before and after learning with Team-based Learning; and 2) to study students’ satisfaction with Team-based Learning in enhancing English-speaking skills for job interviews and performance. The samples of this study included 25 third-year vocational students majoring in “Machine Shop” obtained through a clustered random sampling method. The research instruments included Team-based Learning instructional lesson plans, an English-speaking skills assessment pre-test and post-test and a students’ satisfaction questionnaire. Data were analyzed using Mean, Standard Deviation, and a t-test dependent. The results revealed as follows: 1) The students’ English-speaking skills for job interviews after learning through Team-based Learning were significantly higher than before at 0.05 level; and 2) Students’ satisfaction toward the use of Team-based Learning in enhancing English-speaking skills for job interviews and performance was at the highest level (4.51). การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงานของนักเรียนก่อนและหลังเรียนโดยจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงาน ประชากรในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 3 ที่ลงทะเบียนรายวิชาภาษาอังกฤษเตรียมความพร้อมในการทำงาน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 200 คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพปีที่ 3 สาขาวิชาช่างกลโรงงาน จำนวน 25 คน ได้มาจากการเลือกแบบสุ่มกลุ่ม (Clustered Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงาน แบบทดสอบเพื่อประเมินทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงานโดยการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติ t-test dependent ของคะแนนก่อนและหลังเรียน เพื่อเปรียบเทียบทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียน ผลการวิจัย พบว่า 1) ผลการเปรียบเทียบทักษะการพูดภาษาอังกฤษในการสัมภาษณ์และการปฏิบัติงานโดยการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน พบว่า หลังการเรียนรู้นักเรียนมีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบทีมเป็นฐาน อยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.51 |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6494 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
65090693.pdf | 2.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.