Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6476
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Supada Saosena | en |
dc.contributor | สุภาดา เสาเสนา | th |
dc.contributor.advisor | Tipparat Sittiwong | en |
dc.contributor.advisor | ทิพรัตน์ สิทธิวงศ์ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T04:50:36Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T04:50:36Z | - |
dc.date.created | 2024 | en_US |
dc.date.issued | 23/6/2024 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6476 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were to; 1) to study the level of creative leadership of educational institution administrators. Under the jurisdiction of the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2 2) To study the level of organizational atmosphere in schools. Under the Tak Primary Educational Service Area Office, Zones 2 and 3) to study the relationship between the creative leadership of school administrators and the organizational atmosphere in schools. Under the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, the sample group in this research includes educational institution administrators and teachers in schools under the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, academic year 2023. The researcher randomly selected a sample group from primary schools. Study under the jurisdiction of the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, totaling 122 schools, using the Multi-stage Sampling method, resulting in a sample size of 150 people. The research instrument was a questionnaire about strategic leadership. Creativity of school administrators and organizational atmosphere in schools It is a 5-level rating scale questionnaire. The research results found that Results of analysis of the level of creative leadership of educational institution administrators Under the jurisdiction of the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, based on the opinions of school administrators and teachers as a whole. at the highest level And when considering each aspect, it was found that every aspect was at the highest level. And the aspect with the highest average is creativity, followed by teamwork. And the aspect with the lowest average is the aspect of considering the individual. Results of analysis of organizational climate in schools Under the jurisdiction of the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, based on the opinions of school administrators and teachers as a whole. at the highest level And when considering each aspect, it was found that every aspect was at the highest level. And the aspect with the highest average is responsibility, followed by organizational structure. And the aspect with the lowest average is the support aspect. and giving awards The results of the analysis of the relationship between the creative leadership of school administrators Under the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, there was a positive relationship with the organizational atmosphere in the school. Under the Tak Primary Educational Service Area Office, Area 2, overall the relationship is at a moderate level. When considering each aspect, it was found that the aspect with the highest relationship value was organizational structure, followed by work standards. Support side Relationship aspect Award giving And the item with the lowest relationship value is responsibility. Statistically significant at the .01 level and according to research assumptions. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับภาวะผู้นําเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 2) เพื่อศึกษาระดับบรรยากาศองค์การในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 และ 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นําเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษากับบรรยากาศองค์การในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครู ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 ปีการศึกษา 2566 ผู้วิจัยได้ทำการสุ่มกลุ่มตัวอย่างจากโรงเรียนประถมศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 จำนวน 122 โรงเรียน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi-stage Sampling) ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 150 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามเกี่ยวกับภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษาและบรรยากาศองค์การในโรงเรียน เป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ผลการวิจัยพบว่า ผลการวิเคราะห์ระดับภาวะผู้นําเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนในภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ระดับในมากที่สุด และด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการมีความคิดสร้างสรรค์ รองลงมา คือ ด้านการทำงานเป็นทีม และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด คือ ด้านการคำนึงถึงปัจเจกบุคคล ผลการวิเคราะห์ระดับบรรยากาศองค์การในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนในภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ระดับในมากที่สุด และด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านความรับผิดชอบ รองลงมา คือ ด้านโครงสร้างองค์การ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด คือ ด้านการสนับสนุน และด้านการให้รางวัล ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 มีความสัมพันธ์ทางบวกกับบรรยากาศองค์การในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์อยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าความสัมพันธ์สูงสุด คือ ด้านโครงสร้างองค์การ รองลงมา คือ ด้านมาตรฐานการปฏิบัติงาน ด้านการสนับสนุน ด้านความผูกพันธ์ ด้านการให้รางวัล และข้อที่มีค่าความสัมพันธ์ต่ำที่สุด คือ ด้านความรับผิดชอบ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเป็นไปตามสมมติฐานการวิจัย | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | ภาวะผู้นําเชิงสร้างสรรค์ ; บรรยากาศองค์การในโรงเรียน | th |
dc.subject | บรรยากาศองค์การ | th |
dc.subject | Creative leadership ; Organizational atmosphere in the school | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | THE RELATIONSHIP BETWEEN CREATIVE LEADERSHIP OF SCHOOL ADMINISTRATORS AND SCHOOL CLIMATE UNDER THE JURISDICTION OF TAK PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2 | en |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษากับบรรยากาศองค์การในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Tipparat Sittiwong | en |
dc.contributor.coadvisor | ทิพรัตน์ สิทธิวงศ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | tipparats@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | tipparats@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Educational Administration and Development | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
65072033.pdf | 3.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.