Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447
Title: LEARNING MANAGEMENT OF SYNECTICS INSTRUCTION MODEL FOR DEVELOPING CREATIVE WRITING SKILLS OF MATTHAYOMSUKSA 1
การพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Authors: PUNNAPA SAENGYARUK
พรรณภา แสงยะรักษ์
Kanchana Witchayapakorn
กาญจนา วิชญาปกรณ์
Naresuan University
Kanchana Witchayapakorn
กาญจนา วิชญาปกรณ์
kanchanaw@nu.ac.th
kanchanaw@nu.ac.th
Keywords: การเขียนเชิงสร้างสรรค์
การพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์
การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์
creative writing skills
the development of creative writing skills
Synectics Instruction Model
Issue Date:  3
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of the research were 1) to create and develop the lesson plan about creative writing skills through using the Synectics Instruction Model of Matthayomsuksa 1 students who had studied Basic Thai Language 2, 2) to compare the creative writing skills between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students who studied Basic Thai Language 2 by using the Synectics Instruction Model, and 3) to examine the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The sample of the research was 34 students who studied in Matthayomsuksa 1 at Santikhiri Witthayakhom School. The sample was drawn from one of five classes using the sample random sampling method. The research instruments used to collect the data consisted of 2 lesson plans of Basic Thai Language 2 class about creative writing skills using the Synectics Instruction Model, pre and post assessment of creative writing skills, and the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The statistics for analyzing the data concluded basic statistics, mean (x̅), standard deviation(S.D), and the t-test for dependent samples. The research findings indicated that 1) the lesson plans average score was found at the highest level ( x̅ = 4.66,S.D=0.32)  2) the creative writing skills’ comparison between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students in Basic Thai Language 2 class was 11.26 and 15.38,respectively.The post-test was higher than pre-test was .05 level of statistical significance, and 3) the result of questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction was found to be a high level ( x̅= 3.85 ,S.D= 0.12).
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียน เชิงสร้างสรรค์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 โรงเรียนสันติคีรีวิทยาคม จำนวน 34 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย คือการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการสอนแบบซินเนคติกส์ 2) แบบประเมินทักษะ การเขียนเชิงสร้างสรรค์ก่อนและหลังเรียน 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ การเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ย  (x̅)  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) และค่า t-test แบบ Dependent ผลวิจัยพบว่า 1) ภาพรวมแผนจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับความเหมาะสมในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.66, S.D=0.32)  2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ก่อนและหลังเรียนของนักเรียน มีคะแนนเฉลี่ย 11.26  และ 15.38  ตามลำดับ  ซึ่งคะแนนสอบหลังการจัดการเรียนรู้ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ภาพรวม พบว่านักเรียนมีความพึงพอใจระดับมาก (x̅ = 3.85, S.D= 0.12)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63091258.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.