Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447
Title: | LEARNING MANAGEMENT OF SYNECTICS INSTRUCTION MODEL FOR DEVELOPING CREATIVE WRITING SKILLS OF MATTHAYOMSUKSA 1 การพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 |
Authors: | PUNNAPA SAENGYARUK พรรณภา แสงยะรักษ์ Kanchana Witchayapakorn กาญจนา วิชญาปกรณ์ Naresuan University Kanchana Witchayapakorn กาญจนา วิชญาปกรณ์ kanchanaw@nu.ac.th kanchanaw@nu.ac.th |
Keywords: | การเขียนเชิงสร้างสรรค์ การพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ creative writing skills the development of creative writing skills Synectics Instruction Model |
Issue Date: | 3 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of the research were 1) to create and develop the lesson plan about creative writing skills through using the Synectics Instruction Model of Matthayomsuksa 1 students who had studied Basic Thai Language 2, 2) to compare the creative writing skills between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students who studied Basic Thai Language 2 by using the Synectics Instruction Model, and 3) to examine the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach.
The sample of the research was 34 students who studied in Matthayomsuksa 1 at Santikhiri Witthayakhom School. The sample was drawn from one of five classes using the sample random sampling method. The research instruments used to collect the data consisted of 2 lesson plans of Basic Thai Language 2 class about creative writing skills using the Synectics Instruction Model, pre and post assessment of creative writing skills, and the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The statistics for analyzing the data concluded basic statistics, mean (x̅), standard deviation(S.D), and the t-test for dependent samples.
The research findings indicated that 1) the lesson plans average score was found at the highest level ( x̅ = 4.66,S.D=0.32) 2) the creative writing skills’ comparison between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students in Basic Thai Language 2 class was 11.26 and 15.38,respectively.The post-test was higher than pre-test was .05 level of statistical significance, and 3) the result of questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction was found to be a high level ( x̅= 3.85 ,S.D= 0.12). งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียน เชิงสร้างสรรค์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 โรงเรียนสันติคีรีวิทยาคม จำนวน 34 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย คือการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการสอนแบบซินเนคติกส์ 2) แบบประเมินทักษะ การเขียนเชิงสร้างสรรค์ก่อนและหลังเรียน 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ การเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ย (x̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) และค่า t-test แบบ Dependent ผลวิจัยพบว่า 1) ภาพรวมแผนจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับความเหมาะสมในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.66, S.D=0.32) 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ก่อนและหลังเรียนของนักเรียน มีคะแนนเฉลี่ย 11.26 และ 15.38 ตามลำดับ ซึ่งคะแนนสอบหลังการจัดการเรียนรู้ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ภาพรวม พบว่านักเรียนมีความพึงพอใจระดับมาก (x̅ = 3.85, S.D= 0.12) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63091258.pdf | 6.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.