Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPUNNAPA SAENGYARUKen
dc.contributorพรรณภา แสงยะรักษ์th
dc.contributor.advisorKanchana Witchayapakornen
dc.contributor.advisorกาญจนา วิชญาปกรณ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:32Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:32Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued3/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447-
dc.description.abstractThe objectives of the research were 1) to create and develop the lesson plan about creative writing skills through using the Synectics Instruction Model of Matthayomsuksa 1 students who had studied Basic Thai Language 2, 2) to compare the creative writing skills between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students who studied Basic Thai Language 2 by using the Synectics Instruction Model, and 3) to examine the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The sample of the research was 34 students who studied in Matthayomsuksa 1 at Santikhiri Witthayakhom School. The sample was drawn from one of five classes using the sample random sampling method. The research instruments used to collect the data consisted of 2 lesson plans of Basic Thai Language 2 class about creative writing skills using the Synectics Instruction Model, pre and post assessment of creative writing skills, and the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The statistics for analyzing the data concluded basic statistics, mean (x̅), standard deviation(S.D), and the t-test for dependent samples. The research findings indicated that 1) the lesson plans average score was found at the highest level ( x̅ = 4.66,S.D=0.32)  2) the creative writing skills’ comparison between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students in Basic Thai Language 2 class was 11.26 and 15.38,respectively.The post-test was higher than pre-test was .05 level of statistical significance, and 3) the result of questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction was found to be a high level ( x̅= 3.85 ,S.D= 0.12).en
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียน เชิงสร้างสรรค์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 โรงเรียนสันติคีรีวิทยาคม จำนวน 34 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย คือการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการสอนแบบซินเนคติกส์ 2) แบบประเมินทักษะ การเขียนเชิงสร้างสรรค์ก่อนและหลังเรียน 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ การเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ย  (x̅)  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) และค่า t-test แบบ Dependent ผลวิจัยพบว่า 1) ภาพรวมแผนจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับความเหมาะสมในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.66, S.D=0.32)  2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ก่อนและหลังเรียนของนักเรียน มีคะแนนเฉลี่ย 11.26  และ 15.38  ตามลำดับ  ซึ่งคะแนนสอบหลังการจัดการเรียนรู้ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ภาพรวม พบว่านักเรียนมีความพึงพอใจระดับมาก (x̅ = 3.85, S.D= 0.12)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเขียนเชิงสร้างสรรค์th
dc.subjectการพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์th
dc.subjectการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์th
dc.subjectcreative writing skillsen
dc.subjectthe development of creative writing skillsen
dc.subjectSynectics Instruction Modelen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleLEARNING MANAGEMENT OF SYNECTICS INSTRUCTION MODEL FOR DEVELOPING CREATIVE WRITING SKILLS OF MATTHAYOMSUKSA 1en
dc.titleการพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKanchana Witchayapakornen
dc.contributor.coadvisorกาญจนา วิชญาปกรณ์th
dc.contributor.emailadvisorkanchanaw@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkanchanaw@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63091258.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.