Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPUNNAPA SAENGYARUKen
dc.contributorพรรณภา แสงยะรักษ์th
dc.contributor.advisorKanchana Witchayapakornen
dc.contributor.advisorกาญจนา วิชญาปกรณ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:32Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:32Z-
dc.date.created2564en_US
dc.date.issued2564en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6447-
dc.description.abstractThe objectives of the research were 1) to create and develop the lesson plan about creative writing skills through using the Synectics Instruction Model of Matthayomsuksa 1 students who had studied Basic Thai Language 2, 2) to compare the creative writing skills between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students who studied Basic Thai Language 2 by using the Synectics Instruction Model, and 3) to examine the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The sample of the research was 34 students who studied in Matthayomsuksa 1 at Santikhiri Witthayakhom School. The sample was drawn from one of five classes using the sample random sampling method. The research instruments used to collect the data consisted of 2 lesson plans of Basic Thai Language 2 class about creative writing skills using the Synectics Instruction Model, pre and post assessment of creative writing skills, and the questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction towards the Synectics Instruction Model approach. The statistics for analyzing the data concluded basic statistics, mean (x̅), standard deviation(S.D), and the t-test for dependent samples. The research findings indicated that 1) the lesson plans average score was found at the highest level ( x̅ = 4.66,S.D=0.32)  2) the creative writing skills’ comparison between pre-test and post-test of Matthayomsuksa 1 students in Basic Thai Language 2 class was 11.26 and 15.38,respectively.The post-test was higher than pre-test was .05 level of statistical significance, and 3) the result of questionnaire for Matthayomsuksa 1 students’ satisfaction was found to be a high level ( x̅= 3.85 ,S.D= 0.12).en
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเขียน เชิงสร้างสรรค์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 โรงเรียนสันติคีรีวิทยาคม จำนวน 34 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย คือการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการเขียน เชิงสร้างสรรค์โดยใช้การจัดการเรียนรู้ตามรูปแบบการสอนแบบซินเนคติกส์ 2) แบบประเมินทักษะ การเขียนเชิงสร้างสรรค์ก่อนและหลังเรียน 3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ การเรียนรู้เรื่องการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซินเนคติกส์ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ย  (x̅)  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D) และค่า t-test แบบ Dependent ผลวิจัยพบว่า 1) ภาพรวมแผนจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับความเหมาะสมในระดับมากที่สุด (x̅ = 4.66, S.D=0.32)  2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ก่อนและหลังเรียนของนักเรียน มีคะแนนเฉลี่ย 11.26  และ 15.38  ตามลำดับ  ซึ่งคะแนนสอบหลังการจัดการเรียนรู้ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์ภาพรวม พบว่านักเรียนมีความพึงพอใจระดับมาก (x̅ = 3.85, S.D= 0.12)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเขียนเชิงสร้างสรรค์th
dc.subjectการพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์th
dc.subjectการจัดการเรียนรู้แบบซินเนคติกส์th
dc.subjectcreative writing skillsen
dc.subjectthe development of creative writing skillsen
dc.subjectSynectics Instruction Modelen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleการพัฒนาทักษะการเขียนเชิงสร้างสรรค์โดยใช้รูปแบบซิเนคติกส์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1th
dc.titleLEARNING MANAGEMENT OF SYNECTICS INSTRUCTION MODEL FOR DEVELOPING CREATIVE WRITING SKILLS OF MATTHAYOMSUKSA 1en
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKanchana Witchayapakornen
dc.contributor.coadvisorกาญจนา วิชญาปกรณ์th
dc.contributor.emailadvisorkanchanaw@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkanchanaw@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PunnapaSaengyaruk.pdf5.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.