Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6445
Title: THE DEVELOPMENT OF THAI LITERATURE LEARNING ACHIEVEMENT ON RAMMAKIAN “SUK SAI LUED”  USING BY  CIPPA MODEL WITH GAME FOR GRADE  6 STUDENT
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย เรื่อง รามเกียรติ์ ตอนศึกสายเลือด โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดล (CIPPA MODEL) ร่วมกับเกมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Authors: PRASOPLAP NUMNUAL
ประสบลาภ นุ่มนวล
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
Naresuan University
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
songphopk@nu.ac.th
songphopk@nu.ac.th
Keywords: ซิปปาโมเดล
เกม
รามเกียรติ์ ตอนศึกสายเลือด
CIPPA MODEL
Game
Rammakian “Suk Sai Lued”
Issue Date:  3
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this study were 1) To create a lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students 2) To compare learning achievement before and after studying Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students and 3) To study students satisfaction toward learning management for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students. The samples of this research consisted of 12 students of grade 6/1 for 1 classroom at Khlongnamkhan school, Wang Pong, Phetchabun by using simple random sampling. The research instruments were 1) 5 lesson plans for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game 2) The multiple choices test for 20 questions with 4 choices on Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” and 3) Students’ satisfaction questionnaire toward learning management. The data were analyzed by mean, percentage, standard deviation, and T-test dependent.     The results showed that 1. The lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students was at the highest level. (x̄ = 4.70, S.D. = 0.19) 2. The results of the learning achievement after using the lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students were significantly higher than before school at 0.5. and 3) The students' satisfaction after learning management was at a high level. (x̄ = 4.45,  S.D. = 0.67)
การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) สร้างแผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังการเรียน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านคลองน้ำคัน จำนวน 1 ห้อง จำนวน 12 คน ด้วยการสุ่มอย่างง่ายด้วยการจับฉลาก (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ 1) แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม จำนวน 5 แผน 2) แบบทดสอบทางการเรียน เรื่อง รามเกียรติ์ เป็นชนิดปรนัยเลือกตอบ 4 ตัวเลือก 20 ข้อ และ 3) แบบสอบความความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัย พบว่า 1. แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.70, S.D. = 0.19)     2. ผลการทดสอบผลสัมฤทธิ์หลังการจัดการเรียนรู้แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาชั้นปีที่ 6 สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.5 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.45, S.D. = 0.67)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6445
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63091210.pdf5.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.