Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6445
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | PRASOPLAP NUMNUAL | en |
dc.contributor | ประสบลาภ นุ่มนวล | th |
dc.contributor.advisor | Songphop Khunmathurot | en |
dc.contributor.advisor | ทรงภพ ขุนมธุรส | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T04:50:32Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T04:50:32Z | - |
dc.date.created | 2022 | en_US |
dc.date.issued | 3/6/2022 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6445 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this study were 1) To create a lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students 2) To compare learning achievement before and after studying Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students and 3) To study students satisfaction toward learning management for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students. The samples of this research consisted of 12 students of grade 6/1 for 1 classroom at Khlongnamkhan school, Wang Pong, Phetchabun by using simple random sampling. The research instruments were 1) 5 lesson plans for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game 2) The multiple choices test for 20 questions with 4 choices on Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” and 3) Students’ satisfaction questionnaire toward learning management. The data were analyzed by mean, percentage, standard deviation, and T-test dependent. The results showed that 1. The lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students was at the highest level. (x̄ = 4.70, S.D. = 0.19) 2. The results of the learning achievement after using the lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students were significantly higher than before school at 0.5. and 3) The students' satisfaction after learning management was at a high level. (x̄ = 4.45, S.D. = 0.67) | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) สร้างแผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และ 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังการเรียน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบ้านคลองน้ำคัน จำนวน 1 ห้อง จำนวน 12 คน ด้วยการสุ่มอย่างง่ายด้วยการจับฉลาก (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ 1) แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม จำนวน 5 แผน 2) แบบทดสอบทางการเรียน เรื่อง รามเกียรติ์ เป็นชนิดปรนัยเลือกตอบ 4 ตัวเลือก 20 ข้อ และ 3) แบบสอบความความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัย พบว่า 1. แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.70, S.D. = 0.19) 2. ผลการทดสอบผลสัมฤทธิ์หลังการจัดการเรียนรู้แผนการเรียนการสอน เรื่อง รามเกียรติ์ โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดลร่วมกับเกม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาชั้นปีที่ 6 สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.5 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.45, S.D. = 0.67) | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | ซิปปาโมเดล | th |
dc.subject | เกม | th |
dc.subject | รามเกียรติ์ ตอนศึกสายเลือด | th |
dc.subject | CIPPA MODEL | en |
dc.subject | Game | en |
dc.subject | Rammakian “Suk Sai Lued” | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF THAI LITERATURE LEARNING ACHIEVEMENT ON RAMMAKIAN “SUK SAI LUED” USING BY CIPPA MODEL WITH GAME FOR GRADE 6 STUDENT | en |
dc.title | การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย เรื่อง รามเกียรติ์ ตอนศึกสายเลือด โดยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาโมเดล (CIPPA MODEL) ร่วมกับเกมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Songphop Khunmathurot | en |
dc.contributor.coadvisor | ทรงภพ ขุนมธุรส | th |
dc.contributor.emailadvisor | songphopk@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | songphopk@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63091210.pdf | 5.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.