Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6426
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWarunya Kaptoomen
dc.contributorวรัญญา กาพย์ตุ้มth
dc.contributor.advisorWichian Thamrongsotthisakulen
dc.contributor.advisorวิเชียร ธำรงโสตถิสกุลth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:30Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:30Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued26/10/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6426-
dc.description.abstractThis study; “The Development of learning activities based on the Orton-Gillingham concept  to enhance the ability to read Thai for grade 1 students”The objectives of this study are 1) create and find the efficiency of Orton-Gillingham-Based Learning Activities to enhance the ability to read Thai for grade 1  students based on the criterion 75/75 2) To compare reading ability between before and after class using learning activities based on the Orton-Gillingham concept for grade 1  students . by conducting studies according to the research and development process 2 steps. A sample group was fourteen grade 1 students who were studying during semester2 academic year, 2021 at Lomradwittaya School, Thoen District, Lampang Province, Lampang Primary Education Service Area Office 2 that were chosen by Sample random sampling. The research instrument is Orton-Gillingham-Based Learning Activities to enhance the ability to read Thai for grade 1 students.  Thai reading ability test. The data were analyzed by using mean, standard deviation, and The Wilcoxon Signed Ranks Test 1. Activities and lesson plan based on the Orton-Gillingham concept. to enhance the ability to read Thai for grade 1 students had the efficiency (E1/E2)  at 74.72/77.00 which mean it met the criterion 75/75 2. The comparison of Thai reading ability between before and after classes using Orton-Gillingham-based learning activities to enhance the ability to read Thai for grade 1 students There was an average score on the ability to read Thai language after studying ( X= 76.64, S.D. = 8.68) were significantly higher than before  (X =61.71, S.D. =11.64) studying at .01en
dc.description.abstractงานวิจัยเรื่อง “การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ” มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1  ตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โดยดำเนินการศึกษาตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2  ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนล้อมแรดวิทยา อำเภอเถิน จังหวัดลำปาง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 2 จำนวน 14 คน โดยเลือกการสุ่มตัวอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่  กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม  เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1  แบบทดสอบความสามารถในการอ่านภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบโดยใช้วิธีของวิลคอกสัน (The Wilcoxon Signed Ranks Test) ผลการวิจัย 1. กิจกรรมและแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ประสิทธิภาพบทเรียน(E1/E2)  เท่ากับ 74.72/77.00 ซึ่งมีประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์ 75/75 2. ผลการเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาไทยระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 มีค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทย หลังเรียน ( x = 76.64, S.D. = 8.68 ) สูงกว่าก่อนเรียน ( x =61.71, S.D. =11.64 ) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม, ความสามารถในการอ่านภาษาไทยth
dc.subjectLearning based on the Orton-Gillingham concept Ability to read Thaien
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleThe Development of learning activities based on the Orton-Gillingham concept  to enhance the ability to read Thai for grade 1  studentsen
dc.titleการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorWichian Thamrongsotthisakulen
dc.contributor.coadvisorวิเชียร ธำรงโสตถิสกุลth
dc.contributor.emailadvisorwichianth@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorwichianth@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63090824.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.