Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6426
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Warunya Kaptoom | en |
dc.contributor | วรัญญา กาพย์ตุ้ม | th |
dc.contributor.advisor | Wichian Thamrongsotthisakul | en |
dc.contributor.advisor | วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T04:50:30Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T04:50:30Z | - |
dc.date.created | 2022 | en_US |
dc.date.issued | 26/10/2022 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6426 | - |
dc.description.abstract | This study; “The Development of learning activities based on the Orton-Gillingham concept to enhance the ability to read Thai for grade 1 students”The objectives of this study are 1) create and find the efficiency of Orton-Gillingham-Based Learning Activities to enhance the ability to read Thai for grade 1 students based on the criterion 75/75 2) To compare reading ability between before and after class using learning activities based on the Orton-Gillingham concept for grade 1 students . by conducting studies according to the research and development process 2 steps. A sample group was fourteen grade 1 students who were studying during semester2 academic year, 2021 at Lomradwittaya School, Thoen District, Lampang Province, Lampang Primary Education Service Area Office 2 that were chosen by Sample random sampling. The research instrument is Orton-Gillingham-Based Learning Activities to enhance the ability to read Thai for grade 1 students. Thai reading ability test. The data were analyzed by using mean, standard deviation, and The Wilcoxon Signed Ranks Test 1. Activities and lesson plan based on the Orton-Gillingham concept. to enhance the ability to read Thai for grade 1 students had the efficiency (E1/E2) at 74.72/77.00 which mean it met the criterion 75/75 2. The comparison of Thai reading ability between before and after classes using Orton-Gillingham-based learning activities to enhance the ability to read Thai for grade 1 students There was an average score on the ability to read Thai language after studying ( X= 76.64, S.D. = 8.68) were significantly higher than before (X =61.71, S.D. =11.64) studying at .01 | en |
dc.description.abstract | งานวิจัยเรื่อง “การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ” มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โดยดำเนินการศึกษาตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนล้อมแรดวิทยา อำเภอเถิน จังหวัดลำปาง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 2 จำนวน 14 คน โดยเลือกการสุ่มตัวอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 แบบทดสอบความสามารถในการอ่านภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบโดยใช้วิธีของวิลคอกสัน (The Wilcoxon Signed Ranks Test) ผลการวิจัย 1. กิจกรรมและแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ประสิทธิภาพบทเรียน(E1/E2) เท่ากับ 74.72/77.00 ซึ่งมีประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์ 75/75 2. ผลการเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาไทยระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 มีค่าเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านภาษาไทย หลังเรียน ( x = 76.64, S.D. = 8.68 ) สูงกว่าก่อนเรียน ( x =61.71, S.D. =11.64 ) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม, ความสามารถในการอ่านภาษาไทย | th |
dc.subject | Learning based on the Orton-Gillingham concept Ability to read Thai | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | The Development of learning activities based on the Orton-Gillingham concept to enhance the ability to read Thai for grade 1 students | en |
dc.title | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดออร์ตัน-กิลลิงแฮม เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Wichian Thamrongsotthisakul | en |
dc.contributor.coadvisor | วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล | th |
dc.contributor.emailadvisor | wichianth@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | wichianth@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090824.pdf | 5.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.