Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6417
Title: Developing Lecture Writing Skills of Students by CIRC Collaborative Learning Techniques and Writing Skills Practice Exercise
การพัฒนาทักษะการเขียนความเรียงของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้เทคนิคการเรียนรู้แบบร่วมมือ CIRC ร่วมกับแบบฝึกการเขียน
Authors: NUNTIKA WONGYAIKHAM
นันทิกา วงค์ใยคำ
Kanchana Witchayapakorn
กาญจนา วิชญาปกรณ์
Naresuan University
Kanchana Witchayapakorn
กาญจนา วิชญาปกรณ์
kanchanaw@nu.ac.th
kanchanaw@nu.ac.th
Keywords: การเรียนรู้แบบร่วมมือ
การจัดการเรียนรู้เทคนิค CIRC
แบบฝึกการเขียน
Cooperative Learning
CIRC technique
Writing skills practice exercise
Issue Date:  3
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of the research were 1) to compare learning accomplishment of essay writing before and after studying being exposed to the cooperative learning by using the CIRC technique with writing skills practice exercise, and 2) to explore the satisfaction of the students towards the cooperative learning through the use of the CIRC cooperative learning method with writing skills practice exercise.The samples were 13 students from grade 8 at Banmaepan School, selected using a subjective sampling strategy.The research tools included 3 lesson plans of the CIRC cooperative learning technique with writing skills practice exercise, pre and post assessment for the essay writing, and the questionnaire for students’ satisfaction survey towards the learning method.Analytical statistics consisted basic statistics, mean, standard deviation, and t-test for dependent samples. The findings revealed that 1) the mean of the pre-test was 41.62, and the mean of the post-test was 48.15. The difference between the pre-test and post-test was 6.54 the score increased 10.88% of the pre-test. Besides, the post-test score was higher than pre-test at the .05 level of statistical significance. 2) The questionnaire for students’ satisfaction was found to be at a high level ( X̄= 4.25 , S.D. = 0.14)
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลการจัดการเรียนรู้ด้านการเขียนความเรียงก่อนและหลังเรียน โดยวิธีการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC ร่วมกับแบบฝึกการเขียน 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิคการเรียนรู้แบบร่วมมือ CIRC ร่วมกับแบบฝึกการเขียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนบ้านแม่ปาน (แม่ปานประชาสงเคราะห์) จำนวน 13 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เทคนิคการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือ โดยใช้เทคนิค CIRC ร่วมกับแบบฝึกทักษะการเขียน จำนวน 3 แผน 2) แบบทดสอบการเขียนความเรียงก่อนและหลังเรียน โดยวิธีการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือ เทคนิค CIRC ร่วมกับแบบฝึกการเขียน 3) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ สถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ย (X̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่า t-test แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการจัดการเรียนรู้ก่อนเรียนมีค่าเฉลี่ยอยู่ที่ 41.62 คะแนน และหลังเรียนมีค่าเฉลี่ยอยู่ที่ 48.15 มีผลต่างอยู่ที่ 6.54 คะแนน คิดเป็นร้อยละเพิ่มขึ้น 10.88 ของคะแนนก่อนเรียน และเมื่อเปรียบเทียบคะแนนหลังสอบของนักเรียน พบว่า สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญสถิติอยู่ที่ระดับ .05 2) ความพึงพอใจของนักเรียนโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (X̄ = 4.25 , S.D. = 0.14)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6417
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63090534.pdf4.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.