Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6403
Title: | THE DEVELOPMENT OF SUPPLEMENTARY READING BOOKS WITH QR CODE TECHNOLOGY IN SUBJECT AREA OF QUATRAIN FOR STUDENTS IN MATTAYOM 3 การพัฒนาหนังสืออ่านเพิ่มเติม ร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่องโคลงสี่สุภาพสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 |
Authors: | KRITSAKORN POOMNUAN กฤษกร พุ่มนวล Omthajit Pansri อ้อมธจิต แป้นศรี Naresuan University Omthajit Pansri อ้อมธจิต แป้นศรี omthajitp@nu.ac.th omthajitp@nu.ac.th |
Issue Date: | 3 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to create and find the efficiency of the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3 to meet the efficiency following the criteria 80/80, 2) to compare the learning achievement in subject area of quatrain before and after by using the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3, and 3) to study the satisfaction of students in mattayom 3 towards the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain by using research and development methodology, divided into 3 steps; Step 1 creation and finding the efficiency of the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3, Step 2 comparison of learning achievement before and after studying with the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3, and Step 3 study the students' satisfaction towards the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3. The sample group was students in Mattayom 3 at Ban Klang Dong School, Thung Saliam District, Sukhothai Province for the academic year 2021, 23 students were selected by Purposive Sampling Means by using a research model of One Group Pretest-Posttest Design. The tools used were 1) 4 supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain, 2) Learning Achievement Pretest and Posttest in subject area of quatrain, and 3) The questionnaire on the satisfaction of students towards extra-reading books together with QR code technology in subject area of quatrain. Statistics used to analyze the data were Mean (x), Standard Deviation (S.D.), t-test dependent), and finding the efficiency of extra-reading books together with QR code technology in subject area of quatrain (E1/E2)
The results of the research found that
1. The efficiency of the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3 was efficiently 82.00/80.28 which was higher than the criteria 80/80.
2. Learning Achievement in subject area of quatrain before and after studying by using the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain for students in mattayom 3 was found that after studying was significantly higher than before studying at the .05 level.
3. Overall, the satisfaction of students in mattayom 3 towards the supplementary reading books with QR code technology in subject area of quatrain was at the highest level (x= 4.05, S.D. = 0.52) การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1)เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2)เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องโคลงสี่สุภาพก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้หนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่องโคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และ 3)เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา แบ่งเป็น 3 ขั้นตอน ประกอบด้วย ขั้นที่ 1 การสร้างและหาประสิทธิภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ขั้นที่ 2 การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังเรียนด้วยหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ขั้นที่ 3 การศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนบ้านกลางดง อำเภอทุ่งเสลี่ยม จังหวัดสุโขทัย ประจำปีการศึกษา 2564 จำนวน 23 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) โดยใช้แบบแผนการวิจัยแบบ One Group Pretest-Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ 1)หนังสืออ่านเพิ่มเติม ร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่องโคลงสี่สุภาพ จำนวน 4 เล่ม 2)แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง โคลงสี่สุภาพ 3)แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่องโคลงสี่สุภาพ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย (X) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน (t-test dependent) และหาค่าประสิทธิภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ (E1/E2) ผลการวิจัย พบว่า 1. ประสิทธิภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพ 82.00/80.28 สูงกว่าเกณฑ์ 80/80 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องโคลงสี่สุภาพ ก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้หนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 พบว่าหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อหนังสืออ่านเพิ่มเติมร่วมกับเทคโนโลยีคิวอาร์โคด เรื่อง โคลงสี่สุภาพในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x= 4.05, S.D. = 0.52) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6403 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090114.pdf | 10.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.