Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6325
Title: A STUDY OF THE ELEMENTS OF INNOVATIVE THINKING SKILLS FOR SCHOOL ADMINISTRATORS IN KAMPHAENG PHET EDUCATION SERVICE AREA OFFICE
การศึกษาองค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา จังหวัดกำแพงเพชร
Authors: NATKITTA KIATTIKAN
นัฐกฤตา เกียรติกาญจน์
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
Naresuan University
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
thirasaku@nu.ac.th
thirasaku@nu.ac.th
Keywords: ทักษะการคิด
ทักษะการคิดเชิงนวัตกรรม
องค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรม
Thinking Skills
Innovative Thinking Skills
The elements of Innovative Thinking Skills
Issue Date:  2
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this study were 1) to examine the elements of innovative thinking skills of school administrators, and 2) to analyze the elements of innovative thinking skills of school administrators. The research method was divided into two part. The first one, to study the elements of innovative thinking skills of school administrators using a synthesis of concepts, documents and related studies for 10 samples. The second one, to analyze the elements of innovative thinking skills of school administrators applying the questionnaire of school administrators’ innovative thinking skills with 253 school administrators. The data were analyzed using a confirmatory factor analysis (CFA) model by SPSS for windows and Mplus Program. The result of the study presented that school the elements of Innovative Thinking Skills.in the digital age consisted of 3 elements, Observing, Associative thinking, and Technical knowledge.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1)  เพื่อศึกษาองค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา จังหวัดกำแพงเพชร และ 2) เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา จังหวัดกำแพงเพชร โดยวิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา โดยใช้การสังเคราะห์แนวคิด เอกสาร และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องจากนักวิชาการ จำนวน 10 รายการ และการวิเคราะห์องค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา โดยใช้แบบสอบถามเรื่อง ทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา กับผู้บริหารสถานศึกษาจำนวน  253  คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (CFA) ด้วยโปรแกรม SPSS for windows และ Mplus ผลการวิจัย พบว่า ทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา จังหวัดกำแพงเพชร ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์ประกอบที่ 1 การสังเกต (Observing)   องค์ประกอบที่ 2 การคิดเชื่อมโยง (Associative thinking)   และองค์ประกอบที่ 3 การมีความรู้ทางเทคนิค (Technical knowledge)
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6325
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63071304.pdf3.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.