Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6316
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPIYANAT JARUSERANEEen
dc.contributorปิยะณัฐ จารุเศรณีth
dc.contributor.advisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.advisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-10-09T02:14:24Z-
dc.date.available2024-10-09T02:14:24Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued2/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6316-
dc.description.abstractThe purpose of this research was to study the needs assessment and the guidelines of skills competency of mathematics teachers’ development under Tak Primary Educational Service Area Office 2. There were two steps of the research, the first step was the study of the needs assessment of skills competency of mathematics teacher. By using the questionnaire with 152 mathematic teachers from Tak Primary Educational Service Area Office 2. The data was analyzed by means, standard derivation (SD) and arranged priority by Modified Priority Needs Index (PNI modified ). The second step was the study of guidelines of skills competency of mathematics teachers’ development under Tak Primary Educational Service Area Office 2. The data was collected by using interviewing method which was held by the 5 qualified experts. The data were analyzed by content analysis. The results were shown that: 1. The study of needs index (PNI modified ) of skills competency of mathematics teachers under Tak Primary Educational Service Area Office 2 found that the highest score of the Priority Needs Index was the curriculum development and the planning of learning management aspect, followed by the learning management for Mathematical skills and processes, and the Assessment for Learning, respectively. 2. The study of guidelines of skills competency of mathematics teachers’ development under Tak Primary Educational Service Area Office 2 found that the Educational Service Office should setup the seminars and workshops to improve the skills competency of mathematics Teachers. Which has been promoted from administrators to participate in training. And mathematics teachers should study and exchange knowledge in the Professional Learning Community (PLC) to develop the skills of mathematics teachers.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นและแนวทางการพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 โดยวิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาความต้องการจำเป็นของสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 โดยใช้แบบสอบถามกับครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 จำนวน 152 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการจัดลำดับความสำคัญของต้องการจำเป็น (PNImodified) ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า  1. ผลการศึกษาความต้องการจำเป็นของสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 พบว่า ด้านการพัฒนาหลักสูตรและวางแผนการจัดการเรียนรู้ มีดัชนีความต้องการจำเป็นมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านการจัดการเรียนรู้ให้ผู้เรียนเกิดทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ และด้านการวัดและประเมินผลเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ของผู้เรียน ตามลำดับ 2. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2 พบว่า สำนักงานเขตพื้นที่ควรจัดอบรม ประชุมเชิงปฏิบัติการในการพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ ซึ่งได้รับการส่งเสริมสนับสนุนจากผู้บริหารสถานศึกษาในการเข้าร่วมการอบรม และครูผู้สอนคณิตศาสตร์ควรศึกษาและแลกเปลี่ยนเรียนรู้ในชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ (PLC) เพื่อพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectความต้องการจำเป็นth
dc.subjectแนวทางการพัฒนาth
dc.subjectสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์th
dc.subjectNeedsen
dc.subjectGuidelines For Enhancingen
dc.subjectCompetency Development Of Mathematic Teachersen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleNEEDS AND GUIDELINES FOR ENHANCING COMPETENCYDEVELOPMENT OF MATHEMATIC TEACHERS UNDER THE PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2, TAKen
dc.titleความต้องการจำเป็นและแนวทางการพัฒนาสมรรถนะด้านทักษะของครูผู้สอนคณิตศาสตร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาตาก เขต 2th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.coadvisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.emailadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหารและพัฒนาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070512.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.