Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6253
Title: การพัฒนาผลิตภัณฑ์ชุมชนด้วยวิธีคิดเชิงออกแบบ เชื่อมโยงกับการท่องเที่ยวบนฐานมรดกวัฒนธรรม จังหวัดกำแพงเพชร
The Community product development through design thinking  linked to tourism based on cultural heritage of Kamphaeng Phet Province
Authors: Pojtom Narongwit
พจน์ธรรม ณรงค์วิทย์
Nirat Soodsang
นิรัช สุดสังข์
Naresuan University
Nirat Soodsang
นิรัช สุดสังข์
nirats@nu.ac.th
nirats@nu.ac.th
Keywords: ผลิตภัณฑ์ชุมชน
การคิดเชิงออกแบบ
มรดกวัฒนธรรม
Community products
Design thinking
Cultural heritage
Issue Date: 2567
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research are 1) to study community products in Kamphaeng Phet Province. To develop the potential of tourism products. 2) To develop community products using design thinking methods. using cultural heritage funds Kamphaeng Phet Province 3) to assess tourist satisfaction towards community products based on cultural heritage Kamphaeng Phet Province The research is divided into 3 phases: Phase 1 research studies community products in Kamphaeng Phet Province. Toward the development of product potential for tourism By studying the original cultural product design and development process of 3 cultural tourism communities in Kamphaeng Phet Province, it was found that the steps and processes of the communities included consideration of 1) the potential of the community that the community has 2) cultural heritage. within the community and 3) tourism products that the community can produce Until being able to create a CCT Model in the second phase, develop community products using design thinking methods. using cultural heritage funds Kamphaeng Phet Province By linking the 5 steps of design thinking, namely 1) understanding step, 2) perspective setting step, 3) idea creation step, 4) prototype creation step, 5) testing step, and design thinking activities with the CCT Model of the community. product development From organizing design thinking activities and evaluating design thinking processes with community participation. By 3 experts in product design, the overall evaluation results were at a good level. The highest evaluation results in the perspective determination stage were at a very good level. This is an important step in defining and linking tourism based on cultural heritage with community products, and all 3 communities have designed and developed cultural products from the process of linking cultural heritage with the design thinking process, 3 products per community, which has results. Product evaluation by experts is at a good level. Phase 3 assesses tourist satisfaction. towards community products based on cultural heritage that have been developed with design thinking processes By 100 tourists, they evaluated 5 aspects, including connection with tourism. connection with cultural heritage Value based on identity and cultural heritage Marketing ability and product quality The overall evaluation results were at a good level. The evaluation results in connection with tourism were at a very good level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาผลิตภัณฑ์ชุมชนจังหวัดกำแพงเพชร สู่การพัฒนาศักยภาพผลิตภัณฑ์ท่องเที่ยว  2) เพื่อพัฒนาผลิตภัณฑ์ชุมชนด้วยวิธีการคิดเชิงออกแบบ โดยใช้ทุนทางมรดกวัฒนธรรม จังหวัดกำแพงเพชร 3) เพื่อประเมินความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว ที่มีต่อผลิตภัณฑ์ชุมชนบนฐานมรดกวัฒนธรรม จังหวัดกำแพงเพชร การดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ระยะ การวิจัยระยะที่ 1 ศึกษาผลิตภัณฑ์ชุมชนจังหวัดกำแพงเพชร สู่การพัฒนาศักยภาพผลิตภัณฑ์เพื่อการท่องเที่ยว โดยศึกษาจากกระบวนการออกแบบและพัฒนาผลิตภัณฑ์เชิงวัฒนธรรมเดิมของชุมชนท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของจังหวัดกำแพงเพชร 3 ชุมชน พบว่าขั้นตอนและกระบวนการของชุมชนประกอบไปด้วยการคำนึงถึงในด้าน 1) ศักยภาพของชุมชนที่ชุมชนมี 2) มรดกทางวัฒนธรรมภายในชุมชน และ 3) ผลิตภัณฑ์ท่องเที่ยวที่ชุมชนสามารถผลิตได้ จนสามารถสร้างเป็น CCT Model ขึ้นมา ในระยะที่ 2 พัฒนาผลิตภัณฑ์ชุมชนด้วยวิธีการคิดเชิงออกแบบ โดยใช้ทุนทางมรดกวัฒนธรรม จังหวัดกำแพงเพชร โดยการเชื่อมโยงการคิดเชิงออกแบบ 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ขั้นทำความเข้าใจ 2) ขั้นกำหนดมุมมอง 3) ขั้นสร้างแนวคิด 4) ขั้นสร้างต้นแบบ 5) ขั้นทดสอบ และกิจกรรมการคิดเชิงออกแบบเข้ากับ CCT Model ของชุมชนในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ จากการจัดกิจกรรมการคิดเชิงออกแบบและประเมินกระบวนการคิดเชิงออกแบบอย่างมีส่วนร่วมกับชุมชน มีผลการประเมินโดยรวมอยู่ในระดับดี โดยมีผลการประเมินในขั้นกำหนดมุมมองสูงที่สุดในระดับดีมาก ซึ่งเป็นขั้นตอนสำคัญในการกำหนดและเชื่อมโยงการท่องเที่ยวบนฐานมรดกทางวัฒนธรรมกับผลิตภัณฑ์ชุมชน และทั้ง 3 ชุมชนได้ออกแบบและพัฒนาผลิตภัณฑ์เชิงวัฒนธรรมจากกระบวนการเชื่อมโยงมรดกวัฒนธรรมกับกระบวนการคิดเชิงออกแบบชุมชนละ 3 ผลิตภัณฑ์ ซึ่งมีผลการประเมินผลิตภัณฑ์โดยผู้ทรงคุณวุฒิอยู่ในระดับดี ระยะที่ 3 ประเมินความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว ที่มีต่อผลิตภัณฑ์ชุมชนบนฐานมรดกวัฒนธรรมที่ผ่านกระบวนการพัฒนาด้วยกระบวนการคิดเชิงออกแบบ โดยนักท่องเที่ยว 100 คน ประเมิน 5 ด้าน ได้แก่ ด้านความเชื่อมโยงกับการท่องเที่ยว ความเชื่อมโยงกับมรดกทางวัฒนธรรม คุณค่าตามอัตลักษณ์และมรดกทางวัฒนธรรม ความสามารถทางการตลาด และคุณภาพผลิตภัณฑ์ มีผลการประเมินโดยรวมอยู่ในระดับดี โดยมีผลการประเมินในด้านความเชื่อมโยงกับการท่องเที่ยวที่ระดับดีมาก
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6253
Appears in Collections:คณะสถาปัตยกรรมศาสต์ ศิลปะและการออกแบบ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PojtomNarongwit.pdf15.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.