Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6226
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSupawan Jaophiphatthanakulen
dc.contributorสุภาวรรณ เจ้าพิพัฒนกุลth
dc.contributor.advisorChamnan Panawongen
dc.contributor.advisorชำนาญ ปาณาวงษ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-08-08T05:13:21Z-
dc.date.available2024-08-08T05:13:21Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6226-
dc.description.abstractThe objective of this research is to development of learning activities using the reading of Murdoch Integrated Approach with Socratic questioning techniques to enhance students' Reading competencies for developing thinking skills for Prathomsuksa 1 Students. The research will be conducted using a 3 step as follows. Step 1: Developing and evaluating the effectiveness of learning activities using the holistic reading teaching method of Murdoch, with Socratic questioning techniques to enhance students' Reading competencies for developing thinking skills for Prathomsuksa 1 Students, according to the criterion of 80/80 The researcher proceeded with the creation and assessment of learning activities and lesson plans for five experts to evaluate the suitability and effectiveness of individualized activities on a 1:1 basis with three students. This evaluation aimed to examine the clarity of content, language, timing of activities, and was then piloted with 9 and 30 students to determine effectiveness. Research tools included an assessment form for the suitability of learning activities using the holistic reading teaching method of Murdoch, combined with Socratic questioning techniques. Data analysis in step 2 involved comparing pre- and post-learning thinking skills using activities with 30 primary grade 1 students and an independent sample group, analyzed using mean, standard deviation, and non-independent sample testing. Step 3 focused on studying student satisfaction with the use of activities using the holistic reading teaching method of Murdoch, combined with Socratic questioning techniques, for enhancing reading competencies and thinking skills. Data were analyzed using mean, standard deviation, and content analysis. The results of the research were as follows: 1. The learning activity using the holistic reading teaching method of Murdoch, combined with Socratic questioning techniques, was found to be highly suitable, with a mean score of 4.74 and a standard deviation of 0.27. The effectiveness of the activity was 80.14/81.11 2. The comparison of reading competencies for developing thinking skills before and after the learning activity using the holistic reading teaching method of Murdoch, with Socratic questioning techniques to enhance students' Reading competencies for developing thinking skills for Prathomsuksa 1 students ' reading competencies revealed pre-test of 17.53 and post-test of 24.33. Upon comparison, a significant increase in reading competencies for developing thinking skills after the learning activity was observed with a significance of .05 3. The study on student satisfaction with the learning activity using the holistic reading teaching method of Murdoch, combined with Socratic questioning techniques, to enhance first-grade students' reading competencies found that students were highly satisfied with the activity overall. The mean satisfaction score was 2.78, with a standard deviation of 0.08en
dc.description.abstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อค ร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส เพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ดำเนินการโดยใช้กระบวนการวิจัยและพัฒนา 3 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ ตามเกณฑ์ประสิทธิภาพ 80/80 ผู้วิจัยดำเนินการสร้างกิจกรรมการเรียนรู้และแผนการจัดการเรียนรู้ให้ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 ท่าน พิจารณาความเหมาะสมของกิจกรรมการเรียนรู้และหาประสิทธิภาพแบบเดี่ยว 1:1 กับนักเรียนจำนวน 3 คน เพื่อตรวจสอบความชัดเจนของเนื้อหา ภาษา เวลาในการจัดกิจกรรม และทดลองใช้กับนักเรียนจำนวน 9 คน และ 30 คน เพื่อหาประสิทธิภาพ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การเปรียบเทียบสมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิด ก่อนและหลังเรียน ด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อค ร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส กับกลุ่มตัวอย่าง 30 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบทีแบบไม่อิสระ ขั้นตอนที่ 3 การศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อค ร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อคร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส มีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.74 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.27 และผลการหาประสิทธิภาพ มีประสิทธิภาพเท่ากับ 80.14/81.11 2. ผลการเปรียบเทียบสมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิด ก่อนและหลังเรียน ด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อคร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 มีคะแนนก่อนเรียน เท่ากับ 17.53 คะแนน และหลังเรียน 24.33 คะแนน ตามลำดับ และเมื่อเปรียบเทียบระหว่างคะแนนก่อนเรียนและหลังเรียน พบว่า คะแนนสมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิดหลังเรียนของนักเรียนสูงกส่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ .05 3. ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อคร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส พบว่า ในภาพรวมนักเรียนมีความพึงพอใจในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.78 มีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.08  th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อค, เทคนิค การใช้คำถามแบบโสเครตีส, สมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิดth
dc.subjectLearning activities using the reading of Murdoch Integrated Approach Socratic questioning techniques Reading competencies for developing thinking skillsen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers at basic levelsen
dc.titleการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีการสอนอ่านแบบบูรณาการของเมอร์ด็อคร่วมกับเทคนิคการใช้คำถามแบบโสเครตีส เพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการอ่านเพื่อพัฒนาการคิด ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1th
dc.titleDevelopment of learning activities using the reading of MurdochIntegrated Approach with Socratic questioning techniques to enhance students' Reading competencies for developing thinking skills for Prathomsuksa 1 Students.en
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorChamnan Panawongen
dc.contributor.coadvisorชำนาญ ปาณาวงษ์th
dc.contributor.emailadvisorchamnanp@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorchamnanp@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SupawanJaophiphatthanakul.pdf6.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.