Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6221
Title: แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักเรียนของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ
GUIDELINES FOR DEVELOPING SERVICE-MINDED LEADERSHIP AMONG SONGKWAE TECHNICAL COLLEGE STUDENTS WHO PRACTICE PROFESSIONAL EXPERIENCE WORKPLACES
Authors: Chayanan Seekum
ชยานันท์ สีคํา
Nat Rattanasirinichakun
ณัฎฐ์ รัตนศิริณิชกุล
Naresuan University
Nat Rattanasirinichakun
ณัฎฐ์ รัตนศิริณิชกุล
natr@nu.ac.th
natr@nu.ac.th
Keywords: คู่มือการพัฒนาภาวะผู้นำ
ภาวะผู้นำใฝ่บริการ
นักเรียนนักศึกษา
Leadership development manual
Service-oriented leadership
Student
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were as follows: 1) to study and create guidelines for developing service leadership of Songkwae Technical College students who practice professional experience in workplaces. 2) to try out the guidelines and extract lessons from the guidelines for developing service-oriented leadership among Songkwae Technical College students who practice professional experience in the workplace. The source of information is documents containing concepts, theories, and related research by 4 experts, administrators of SongKwae Technical College and teachers. SongKwae Technical College, 9 people, establishments visited for study visits Exchange knowledge in 4 places, tools used Guidelines for developing service-minded leadership of interns in workplaces Take a knowledge test Understanding Leadership and service-oriented leadership in all 3 areas, namely service, honesty and humility Both before and after the experiment, a manual was used to compare by analyzing the differences between the means of Before and after the trial there was a relationship (t-test for Paired-Sample Test). The research results are as follows: 1. The research of the study of the needs for the development of service-oriented leadership among Songkwae Technical College students who practice professional experience in the workplace. Therefore it can be concluded that Components that are very necessary in developing service-minded leadership of Songkwae Technical College students who practice professional experience in workplaces consist of 3 important components: service component, honesty component. and humility elements, respectively 2. After the development of Songkwae Technical College students who gain professional experience in the workplace There has been progress in applying service-oriented leadership to work and have a positive impact on joint operations and service to customers, which can be seen from better coordination Listen to other people's opinions more. Help and support each other more and dress politely. speak more eloquently In the financial part, it was found that The person in charge can perform their job well, meticulously, and demonstrate honesty. This shows that the leadership development manual Songkwae Technical College students who gain professional experience in business establishments in the Northeast In this research it was effective. The part that affects Business or not, we cannot go into depth. This is because of this trial of the manual. Focuses on developing leadership to be effective in the work of Songkwae Technical College students who practice professional experience in the workplace.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาและสร้างแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ 2) เพื่อทดลองใช้แนวทางและถอดบทเรียนแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ แหล่งข้อมูลเป็นเอกสารที่เป็นแนวคิด ทฤษฎี และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 4 คน ผู้บริหารวิทยาลัยเทคนิคสองแควและครู วิทยาลัยเทคนิคสองแคว จำนวน 9 คน สถานประกอบการที่เข้าไปศึกษาดูงาน แลกเปลี่ยนเรียนรู้ จำนวน 4 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ คู่มือแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักศึกษาฝึกงานในสถานประกอบการ ดำเนินการทดสอบความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับภาวะผู้นำ และภาวะผู้นำใฝ่บริการทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านการบริการ ด้าน ความซื่อสัตย์ และด้านความนอบน้อม ทั้งก่อนและหลังการทดลองใช้คู่มือเปรียบเทียบโดยวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของ ก่อนและหลังการทดลองใช้ที่มีความสัมพันธ์กัน (t-test for Paired-Sample Test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ จึงสรุปได้ว่า องค์ประกอบด้านที่มีความจำเป็นมากในการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบสำคัญ ได้แก่ องค์ประกอบด้านการ บริการ องค์ประกอบด้านความซื่อสัตย์ และองค์ประกอบด้านความนอบน้อม ตามลำดับ   2. หลังการพัฒนานักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ มีความก้าวหน้าในการนำภาวะผู้นำใฝ่บริการมาใช้ในการ ปฏิบัติงานและส่งผลต่อที่ดีต่อการปฏิบัติงานร่วมกันและการให้บริการกับลูกค้า ซึ่งเห็นได้ จากการมีการประสานงานกันดีขึ้น รับฟังความคิดเห็นคนอื่นมากขึ้น ช่วยเหลือสนับสนุนกัน มากขึ้น และการแต่งกายที่ดีสุภาพ พูดจาไพเราะมากขึ้น ในส่วนของการเงินก็พบว่า ผู้รับผิดชอบสามารถปฏิบัติงานได้ดีละเอียดรอบคอบแสดงออกถึงความซื่อสัตย์ นั่นก็แสดง ว่าคู่มือการพัฒนาภาวะผู้นำ นักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ในการวิจัยครั้งนี้มีประสิทธิผล ส่วนที่ส่งผลต่อ ธุรกิจหรือไม่อย่างไรนั้นไม่สามารถลงลึกลงไปได้ ทั้งนี้เนื่องจากการทดลองใช้คู่มือครั้งนี้ มุ่งเน้นไปที่การพัฒนาภาวะผู้นำสู่การมีประสิทธิผลในการปฏิบัติงานของนักเรียนนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคสองแควที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพในสถานประกอบการ
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6221
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChayananSeekum.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.