Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6103
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Suriya Ketpratum | en |
dc.contributor | สุริยา เขตประทุม | th |
dc.contributor.advisor | Ananchai Ukaew | en |
dc.contributor.advisor | อนันต์ชัย อยู่แก้ว | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T02:03:28Z | - |
dc.date.available | 2024-06-12T02:03:28Z | - |
dc.date.created | 2566 | en_US |
dc.date.issued | 2566 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6103 | - |
dc.description.abstract | Thailand has one of the highest rates of motorcycle accident deaths and injuries worldwide, with the highest risk group being teenagers aged 15 to 19. Most accidents are due to inexperience and lack of training in safe driving from a young age, leading to common causes such as frontal and rear-end collisions. Therefore, before obtaining a driver's license, individuals should be tested based on their driving performance characteristics. This study aims to develop a prototype of a virtual reality motorcycle driving simulator to help teenagers learn safe driving practices. The project consists of two main parts. The first part involves developing a motorcycle structure that simulates real motorcycle driving, incorporating a human-machine interface with components such as a command receiver, steering system, braking system, and acceleration system. The second part focuses on creating a real-time control system to simulate actual driving situations, including lessons in a real driving simulator. Initial testing of the prototype's basic functions, particularly the brake test, revealed that in the first test, 50 percent of collisions occurred. The average reaction time was 0.77 seconds at a speed of 15 meters per second, indicating a safe stopping distance. The findings suggest that this driving simulator has high potential for raising awareness about safe driving. Furthermore, it can be developed to closely mimic real-world driving conditions. | en |
dc.description.abstract | ประเทศไทยมีอัตราการเสียชีวิตและบาดเจ็บจากอุบัติเหตุจักรยานยนต์สูงที่สุดในโลก โดยกลุ่มเสี่ยงที่สุดคือวัยรุ่นอายุ 15-19 ปี อุบัติเหตุส่วนใหญ่เกิดจากการขาดประสบการณ์และการฝึกขับขี่ที่ปลอดภัยตั้งแต่วัยเด็ก ส่งผลให้เกิดการชนด้านหน้าและชนท้ายเป็นส่วนใหญ่ ดังนั้นก่อนที่จะได้รับใบอนุญาตขับขี่ ควรมีการทดสอบตามคุณลักษณะการขับขี่ของแต่ละบุคคล การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาต้นแบบชุดจำลองการขับขี่จักรยานยนต์เสมือนจริง เพื่อให้วัยรุ่นได้เรียนรู้การขับขี่อย่างปลอดภัย โครงการแบ่งออกเป็นสองส่วน ส่วนแรกคือการพัฒนาโครงสร้างจักรยานยนต์ที่จำลองการขับขี่จริง รวมถึงระบบเชื่อมต่อคนกับเครื่องจักร เช่น ระบบรับคำสั่ง ระบบบังคับเลี้ยว ระบบเบรก และระบบเร่งความเร็ว ส่วนที่สองคือการพัฒนาระบบควบคุมเรียลไทม์เพื่อจำลองสถานการณ์การขับขี่จริงพร้อมบทเรียนในระบบฝึกหัดขับขี่ การทดสอบฟังก์ชันการทำงานพื้นฐานของต้นแบบ โดยเฉพาะการทดสอบการเบรกพบว่า ในการทดสอบครั้งแรกเกิดการชนร้อยละ 50 ระยะเวลาคิดเฉลี่ย 0.77 วินาที ที่ความเร็ว 15 เมตรต่อวินาที แสดงถึงระยะหยุดที่ปลอดภัย ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าชุดจำลองการขับขี่นี้มีศักยภาพสูงในการสร้างความตระหนักรู้เกี่ยวกับการขับขี่อย่างปลอดภัย นอกจากนี้ยังสามารถพัฒนาต่อไปให้ตอบสนองการขับขี่ในสภาวะจริงได้อย่างใกล้เคียง | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | จำลองการขับขี่จักรยานยนต์ | th |
dc.subject | การรับรู้การเสี่ยงเกิดอุบัติเหตุ | th |
dc.subject | ความปลอดภัยในการขับขี่ | th |
dc.subject | ระบบเชื่อมต่อคนกับเครื่องจักร | th |
dc.subject | Motorcycle driving simulator | en |
dc.subject | Hazard perception | en |
dc.subject | Driving safety | en |
dc.subject | Human Machine Interface | en |
dc.subject.classification | Engineering | en |
dc.subject.classification | Engineering | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การพัฒนาชุดจำลองการขับขี่จักรยานยนต์เสมือนจริงเพื่อส่งเสริมการขับขี่ที่ปลอดภัย | th |
dc.title | Development of Virtual Reality (VR) Simulation for Promoting Safe Motorcycle Driving | en |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Ananchai Ukaew | en |
dc.contributor.coadvisor | อนันต์ชัย อยู่แก้ว | th |
dc.contributor.emailadvisor | ananchaiu@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | ananchaiu@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Engineering (M.Eng.) | en |
dc.description.degreename | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (วศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Mechanical Engineering(ME) | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาวิศวกรรมเครื่องกล | th |
Appears in Collections: | คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SuriyaKetpratum.pdf | 4.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.