Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6059
Title: การพัฒนาบทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนขาณุวิทยา
The development of Online Lessons with Glide App on Engineering Design Process for M. 1 students, Khanuwittaya School.
Authors: Thanawat Sukjit
ธนวัต สุขจิตร
Kittipong Phumpuang
กิตติพงษ์ พุ่มพวง
Naresuan University
Kittipong Phumpuang
กิตติพงษ์ พุ่มพวง
kittipongp@nu.ac.th
kittipongp@nu.ac.th
Keywords: บทเรียนออนไลน์ Glide App กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม
online lesson Glide App Engineering Design Process
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research aimed 1) Develop an online lesson via Glide App on Engineering Design Process for M.1 students. 2) Compare learning achievements before and after learning on Engineering Design Process for M.1 students. 3) Evaluate students problem-solving skills in the engineering design process for M.1 students and 4) Study the satisfaction of M.1 students in learning with online lessons via Glide App on Engineering Design Process. The samples used in this research were 40 students in M.1/10 of Khanuwittaya School using a purposive sampling method. The research tools included online lessons via the Glide App and pre-test and post-tests, Problem-Solving Skill Assessment Form, and a satisfaction questionnaire on online lessons via the Glide App. The results showed that. 1) The appropriate quality of online lessons via Glide App on the Engineering Design Process overall, the quality is at the highest level. 2) Students had higher learning achievement after school than before. 3) The students problem-solving skills passed the assessment criteria at a high level of 79.38 %, and 4) Level of students satisfaction with learning management using online lessons via Glide App on Engineering Design Process found that overall students were satisfied with learning management using online lessons via Glide App is at the highest level.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อพัฒนาบทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 3) เพื่อประเมินทักษะการแก้ปัญหาของนักเรียนโดยการเรียนรู้ เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนด้วยบทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนระดับขั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/10 โรงเรียนขาณุวิทยา จำนวน 40 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ บทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน แบบประเมินทักษะการแก้ปัญหา และแบบสอบถามความพึงพอใจ ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณภาพด้านความเหมาะสมของบทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม อยู่ในภาพรวมที่มีคุณภาพอยู่ระดับมากที่สุด 2) นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน 3) นักเรียนมีทักษะการแก้ปัญหาที่ผ่านเกณฑ์การประเมินอยู่ในระดับสูงขึ้นไป ร้อยละ 79.38 และ 4) ความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้บทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App เรื่อง กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรม พบว่า ในภาพรวมนักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้บทเรียนออนไลน์ด้วย Glide App อยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6059
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThanawatSukjit.pdf3.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.