Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6057
Title: | A DEVELOPMENT OF AN ENGLISH LEARNING ACTIVITY BASED ON METACOGNITION THROUGH PODCAST TO ENHANCE VOCATIONAL STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION SKILL การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ เพื่อเสริมสร้างทักษะการฟังอย่างเข้าใจ สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ |
Authors: | Ratchanee Wimon รัชนีย์ วิมล Wichian Thamrongsotthisakul วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล Naresuan University Wichian Thamrongsotthisakul วิเชียร ธำรงโสตถิสกุล wichianth@nu.ac.th wichianth@nu.ac.th |
Keywords: | กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ อภิปัญญา พอดแคสต์ ทักษะการฟังอย่างเข้าใจ English Learning Activity Metacognition Podcast Listening Comprehension |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purposes of this research were 1) to develop and assess the efficiency of English learning activity based on metacognition through podcast to enhance vocational students’ listening comprehension skill with the efficiency of 75/75 2) to study the outcomes of using the English learning activity based on metacognition through podcast to enhance vocational students’ listening comprehension skill 2.1) to compare listening comprehension skill by using the English learning activity based on metacognition through podcast to reach a 75 percent criterion and 2.2) to study student’s opinion toward the English learning activity. The research procedure comprised with steps of research and development were as follow:
Step 1: Developing and accessing the efficiency of English learning activity based on metacognition through podcast. The certified the model by 3 experts then tried out with 3 students to estimated the appropriateness of content, language and time and 9 students to study the efficiency of the English learning activity to standard criteria of 75/75. The tool applied in the research include the English learning activity based on metacognition through podcast. The data were analyzed by Mean, Standard Deviation and E1/E2
Step 2: to study outcomes of using an English learning activity based on metacognition through podcast. The sample group was the third of vocational students, accounting major at Phitsanulok Vocational College in semester 2, academic year 2023. The sample of the classroom unit-based simple random sampling consisted of 28 students. The research design was One-Shot Case Study. The tool applied in the research include 1) the English learning activity based on metacognition through podcast 2) listening comprehension test and 3) students’ opinions toward English learning activity based on metacognition through podcast. The data were analyzed by Mean, Standard Deviation and One Sample t-test
The result of this research showed that:
1. English learning activity based on metacognition through podcast had 5 steps were as follow; 1) Pre-listening - Planning/ predicting Stage 2) First Listening - First Verification Stage 3) Second Listening - Second Verification Stage 4) Final Verification and 5) Reflection and Goal-Setting Stage. The learning activity had appropriate quality with high level (Mean = 4.42, S.D. = 0.66) and was found to be efficient at the percentage level of 78.33/79.17. conforming to the estimated efficiency of 75/75.
2. Result of using the English learning activity based on metacognition through podcast
2.1 Students’ listening comprehension skill in the posttest were higher than the 75% criterion with statistic level of .05
2.2 Students’ opinions toward the English learning activity were highest level (Mean= 4.86, S.D. = 0.13) and students learned in each learning activity step to plan, finding major details and minor details for improving students’ listening comprehension skill. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ เพื่อเสริมสร้างทักษะการฟังอย่างเข้าใจ สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อศึกษาผลการทดลองใช้กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ เพื่อเสริมสร้างทักษะการฟังอย่างเข้าใจ สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพดังนี้ 2.1) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการฟังอย่างเข้าใจ ระหว่างหลังเรียนกับเกณฑ์ร้อยละ 75 โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ 2.2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพที่มีต่อการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ ดำเนินการวิจัยตามระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา โดยมี 2 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ เครื่องมือวิจัย คือ กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้สูตร E1/E2 ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาผลการทดลองใช้กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิด อภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 3 สาขาการบัญชี วิทยาลัยอาชีวศึกษาพิษณุโลก จำนวนนักเรียน 28 คน ซึ่งได้จากวิธีการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้หน่วยห้องนักเรียนเป็นหน่วยสุ่ม และใช้แบบแผนการทดลองแบบ One-Shot Case Study เครื่องมือ คือ 1) กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ 2) แบบวัดทักษะการฟังอย่างเข้าใจ และ 3) แบบวัดความคิดเห็น วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที (One Sample t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ ประกอบไปด้วย 5 ขั้นตอน คือ ขั้นที่ 1 การติดตามและแก้ปัญหาความเข้าใจ - ก่อนฟัง ขั้นตอนการวางแผน/คาดการณ์ ขั้นที่ 2 การติดตามและแก้ปัญหาความเข้าใจ - การฟังครั้งแรก ขั้นการตรวจสอบขั้นแรก ขั้นที่ 3 การติดตามและแก้ปัญหาความเข้าใจ - การฟังครั้งที่สอง ขั้นตอนการยืนยันครั้งที่สอง ขั้นที่ 4 การแก้ปัญหาความเข้าใจ - การฟังครั้งที่สาม ขั้นตอนการตรวจสอบขั้นสุดท้าย ขั้นที่ 5 การประเมินแนวทางและผลลัพธ์ - ขั้นสะท้อนและตั้งเป้าหมาย ซึ่งมีผลการประเมินความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก (Mean = 4.42, S.D. = 0.66) และมีประสิทธิภาพเท่ากับ 77.22/78.57 ซึ่งมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2. ผลการทดลองใช้กิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้ พอดแคสต์ 2.1 ทักษะการฟังอย่างเข้าใจของนักเรียนหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 75 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 2.2 ความคิดเห็นของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษตามแนวคิดอภิปัญญาผ่านการใช้พอดแคสต์ ภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (Mean = 4.86, S.D. = 0.13) และในแต่ละขั้นตอนของกิจกรรมยังพบว่านักเรียนได้เรียนรู้ขั้นตอนในการวางแผน การฟังซ้ำเพื่อหารายละเอียดหลัก รายละเอียดย่อย จนนำสู่การพัฒนาการฟังอย่างเข้าใจ |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6057 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
RatchaneeWimon.pdf | 4.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.