Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5506
Title: การพัฒนาทักษะอ่านจับใจความสำคัญ โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEP's ร่วมกับเทคนิค 5W1H ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2
Development of reading comprehension skills by organizing the 5 STEPs learning process together with the 5W1H technique of grade 2 students
Authors: Suphaphon Laorod
สุภาพร เหล่ารอด
Krittayakan Topithak
กฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์
Naresuan University
Krittayakan Topithak
กฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์
krittayakant@nu.ac.th
krittayakant@nu.ac.th
Keywords: การอ่านจับใจความสำคัญ
การจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs
เทคนิค 5W1H
Reading Comprehension
Organizing the learning process 5 STEPs
Technique 5W1H
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were 1) to develop a 5 STEPs learning process management in conjunction with the 5W1H technique. 2) to compare reading comprehension skills before and after learning activities. 3) to study the satisfaction of grade 2 students at Wat Kooyang School. to the activities of learning By organizing the 5 STEPs learning process together with the 5W1H technique. The population was Prathom Suksa 2 students, the second semester of the 2022 academic year at Wat Koo Yang School, 6 classrooms, with a total of 229 people. The sample group was Prathom Suksa 2/2 students, semester 2. Academic year 2022, Wat Koo Yang School, 1 classroom, 39 students by group random sampling method. The tools used in the research were: 1) a learning management plan by organizing a learning process of 5 STEPs together with the 5W1H technique of Prathom Suksa 2 students; 2) a reading comprehension test; for grade 2 and 3) a questionnaire on student satisfaction with learning activities organized by 5 STEPs learning process combined with the 5W1H technique of grade 2 students. Data analysis were mean, percentage, standard deviation, dependent t-test.            The findings revealed that 1) the development of a learning management plan By organizing the 5 STEPs learning process together with the 5W1H technique, it was found that the most appropriate level was found (mean = 4.60, standard deviation = 0.46). of students after learning management By organizing a learning process of 5 STEPs together with the 5W1H technique higher than before the learning management. 3) The students' satisfaction towards the 5 STEPs learning process management with the 5W1H technique was at the highest level (mean = 4.52, standard deviation = 0.47).
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อพัฒนาการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค5W1H ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการอ่านจับใจความสำคัญก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนวัดคูยาง ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้  โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H  ประชากร ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนวัดคูยาง  6 ห้องเรียน จำนวน 229คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2/2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนวัดคูยาง 1 ห้องเรียน จำนวน 39 คน โดยวิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2   2) แบบทดสอบวัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 และ   3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent           ผลการวิจัยพบว่า 1) การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้ โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H พบว่า มีความเหมาะสมระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.60, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน = 0.46) 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ ของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ โดยการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ 5 STEPs ร่วมกับเทคนิค 5W1H อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.52, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน = 0.47)  
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5506
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SuphaphonLaorod.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.