Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5066
Title: | การพัฒนาความสามารถการอ่านคำโดยใช้การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐานร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 A DEVELOPMENT OF READING ABILITY ON LERANING ACTIVITIES WITH BASED BRAIN LERANING ACCDORDING TO SKILLS PRACTCE FORMS OF GRAGE 1 STUDENTS. |
Authors: | Jariya Sukkeaw จริยา สุขแก้ว Namthip Ongrardwanich น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์ Naresuan University. Faculty of Education |
Keywords: | กิจกรรมสมองเป็นฐาน แบบฝึกทักษะ การอ่านคำ Brain Based Learning activities skills practice forms reading abilities |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purpose of the study were: 1) to compare reading abilities of students with pre-test and post-test on learning with based brain learning of Grade 1 students 2) to study the satisfactions of learning with based brain learning according to skills practice forms with 14 students in Bansuksamran School, khlonnamlai, Khlonglan, Kampheangphet province in academic year of 2021 by purposive sambaing. The research instruments were 1) the learning management planning in based brain learning with skills practice forms.2) the words of skills practice forms.3)the pre-test and post test reading words 4)the satisfaction forms on based brain learning with the overage score analyzed by the statistic used to analyze the data were percentage, mean satisfactions and T-test dependent.
The result of this research were as follows:
The result of ability reading in words on pre-test and post-test with based brain learning according to the skills practice forms were suitable with statistical significant at the level of 0.05.
The Grade 1 students were satisfied with learning activities on based brain learning according to skills practice forms in the highest level (x̅ = 4.48 , S.D. = 0.15) การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถด้านการอ่านคำของนักเรียน ก่อนและหลังเรียนโดยจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 2) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ โรงเรียนบ้านสุขสำราญ อำเภอคลองลาน จังหวัดกำแพงเพชร ประจำปีการศึกษา 2564 จำนวน 14 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ 2) แบบฝึกทักษะการอ่านคำ 3)แบบทดสอบความสามารถการอ่านคำ เรื่อง การอ่านคำควบกล้ำก่อนเรียนและหลังเรียน 4) แบบประเมินความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย (x̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบที่ไม่เป็นเป็นอิสระต่อกัน (t–test Dependent) ผลการวิจัยพบว่า ผลการทดสอบความสามารถด้านการอ่านคำ ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ พบว่าคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดสมองเป็นฐาน ร่วมกับการใช้แบบฝึกทักษะ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x̅ = 4.48 , S.D. = 0.15) |
Description: | Master of Education (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5066 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090220.pdf | 4.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.