Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5948
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorAmita Kaewtaen
dc.contributorอมิตา แก้วตาth
dc.contributor.advisorHenry yuh Anchundaen
dc.contributor.advisorHenry Yuh Anchundath
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-01-30T02:30:43Z-
dc.date.available2024-01-30T02:30:43Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5948-
dc.description.abstractThis study aims to 1) compare the students' English-speaking ability before and after the hypothetical role-playing activity test, 2) assess their English-speaking ability after the hypothetical role-playing activity test using the CEFR standard language competency level of A2, and 3) evaluate the student's satisfaction of the learning management process using hypothetical role-playing activities. For the sample group, 42 seventh-grade students (second semester, academic year 2022) from Khanuwittaya School, Kamphaeng Phet Province, were selected through random sampling. This pre-experimental research design study utilized the One-Group-Pretest-Posttest Design model. Data collection instruments included five role-play lessons, pre-post-tests to assess English speaking ability, and questionnaires to assess students' satisfaction with the role-playing activities. The study was conducted for five weeks. Data were analyzed using independent t-tests, mean, and standard deviation (S.D.). Research results showed that the English-speaking skills of the experimental group significantly improved after the hypothetical role-play activities designed for this study, with a 0.05 significant level. The English-speaking ability of the students after the CEFR posttest in all aspects was B1+, which was higher than the required CEFR level for junior high school, A2. The students rated the role-playing activities with a high satisfaction level, with a mean score of 4.01 and a standard deviation (S.D.) of 0.71. This study found that hypothetical role-playing activity effectively enhanced the participants' English-speaking ability, helped the students achieve the expected English language proficiency level following the CEFR standard, and was well-received by the students.en
dc.description.abstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนและหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติ 2) เพื่อศึกษาความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติกับระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ที่ระดับ A2  3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อกระบวนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติ กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 42 คน โรงเรียนขาณุวิทยา จังหวัดกำแพงเพชร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 เลือกโดยสุ่มแบบกลุ่ม(Group random sampling )การวิจัยครั้งนี้เป็นลักษณะงานวิจัยเชิงทดลองเบื้องต้น (Pre- Experimental Research)โดยใช้รูปแบบตามแผนการทดลองกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังเรียน (One-Group-Pretest-Posttest Design) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองและเก็บข้อมูลคือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมบทบาทสมติจานวน 5 บทเรียน 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการพูดพูดภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทบาทสมมติ ระยะเวลาในการทดลองจานวน 5 สัปดาห์ สถิติในการวิจัยได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยt- test และ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05  2)ความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติกับระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ที่ระดับ A2 หลังการทดลอง ภาพรวมทุกด้าน อยู่ในระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบ CEFR ที่ระดับ B1+ ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ของระดับมัธยมศึกษาตอนต้นหรือการศึกษาภาคบังคับที่กำหนดไว้ที่ระดับ A2  และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อบทบาทสมมติรวมทุกด้านโดยเฉลี่ยอยู่ในระดับพึงพอใจมาก (Mean = 4.01, S.D. = 0.71) การศึกษาครั้งนี้พบว่า กิจกรรมการเล่นบทบาทสมมติมีประสิทธิภาพในการเสริมสร้างความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของผู้เข้าร่วม ช่วยให้นักเรียนบรรลุระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษที่คาดหวังตามมาตรฐาน CEFR และได้รับการตอบรับอย่างดีจากนักเรียนth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectบทบาทสมสมติ, ทักษะการพูด, ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษth
dc.subjectRole-play speaking skills English-speaking abilityen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการส่งเสริมทักษะการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมdkiแสดงบทบาทสมมติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนขาณุวิทยา จังหวัดพิษณุโลกth
dc.titleAn Enhancement of seventh-grade students’ English speaking skill through role- play: Khanuwittaya School, Kamphaengpheten
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorHenry yuh Anchundaen
dc.contributor.coadvisorHenry Yuh Anchundath
dc.contributor.emailadvisorhenryy@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorhenryy@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AmitaKaewta.pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.