Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5923
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWaritthorn Wongdaoen
dc.contributorวริทธิ์ธร วงศ์ดาวth
dc.contributor.advisorSkonchai Chanunanen
dc.contributor.advisorสกนธ์ชัย ชะนูนันท์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-12-08T04:00:50Z-
dc.date.available2023-12-08T04:00:50Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5923-
dc.description.abstractThe purposes of this research study were 1) to study ways of uses with socio-scientific issue approach for promoting critical thinking and problem solving and 2) to examine students’ critical thinking and problem solving when learning through socio-scientific issue approach on the topic of applications of chemical knowledge to solve the problems.  44 students from 12th grade were involved in the study as targeted group. The research instruments were 1) the learning management plans with the use of socio-scientific issue approach, 2) the learning management reflection forms and 3) the critical thinking and problem-solving evaluation forms. This research study was conducted as a form of classroom action research. The data were collected according to the three cycles of action research. The qualitative data were analyzed with the content analysis. The quantitative data were analyzed with the basic statistics including mean and standard deviation. As a result, it was found as follows. For ways of uses of the approach, the approach and learning activities should use situations that cannot find clear answers and need mutual agreements according to the contexts of the students for applications in their daily lives.  In addition, the students’ critical thinking and problem-solving levels were increased for 81.81 percent after the learning managementen
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมความสามารถการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ไขปัญหาโดยใช้ประเด็นทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์ 2)เพื่อศึกษาความสามารถการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ไขปัญหาโดยใช้ประเด็นทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์ เรื่อง การใช้ความรู้ทางเคมีในการแก้ปัญหานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 44 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ใช้ประเด็นทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์ 2) แบบสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้ 3) แบบวัดความสามารถการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ไขปัญหา วิจัยนี้เป็นการวิจัย ปฏิบัติการในชั้นเรียน ซึ่งการเก็บข้อมูลตามวงจรการวิจัยเชิง ปฏิบัติการ 3 วงจร วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ส่วนข้อมูลเชิงปริมาณวิเคราะห์โดยสถิติพื้นฐาน ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1.แนวทางการจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณร่วมกับการแก้ไขปัญหาโดยใช้ประเด็นปัญหาทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์ ควรใช้สถานการณ์ที่ยังไม่สามารถหาคำตอบที่ชัดเจนยังคงเป็นปัญหาที่ยังต้องมีการหาข้อตกลงรวมกันให้เหมาะสมกับบริบทของนักเรียน ซึ่งสามารถนำไปประยุกต์ใช้ได้ในชีวิตประจำวัน 2. นักเรียนมีระดับความสามารถการคิดอย่างมีวิจารณญาณร่วมกับการแก้ไขปัญหา เพิ่มสูงขึ้นหลังการจัดการเรียนรู้ ร้อยละ 81.81th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectความสามารถการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ไขปัญหา, การแก้ไขปัญหาโดยใช้ประเด็นทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์th
dc.subjectCritical thinking and problem solving abilities solving problems using social issues related to scienceen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมความสามารถการคิดอย่งมีวิจารญาณและการแก้ไขปัญหาโดยใช้ประเด็นทางสังคมทีเกี่ยวข้องกับวิทยาศาสตร์ เรื่อง การใช้ความรู้ทางเคมีในการแก้ปัญหา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6th
dc.titleLearning that promotes the ability to critical thinking and ploblem solving  using socioscientific issue about using chemical knowledge to solve problems  for 12  grade studentsen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSkonchai Chanunanen
dc.contributor.coadvisorสกนธ์ชัย ชะนูนันท์th
dc.contributor.emailadvisorskonchaic@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorskonchaic@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WaritthornWongdao.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.