Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5798
Title: การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้ไลน์ออฟฟิเชี่ยลแอคเคาท์ไปใช้ในการให้บริการของธุรกิจ ซัก อบ รีด ในจังหวัดพิษณุโลก
A study of factors affecting the use of LINE Official Account for the service of laundry business in Phitsanulok province
Authors: Chaloemchai Thana
เฉลิมชัย ทานา
Pimsara Yaklai
พิมสหรา ยาคล้าย
Naresuan University
Pimsara Yaklai
พิมสหรา ยาคล้าย
pimsaray@nu.ac.th
pimsaray@nu.ac.th
Keywords: ธุรกิจซัก อบ รีด
LINE OA หรือ ไลน์ออฟิเชียลแอคเคาท์
การยอมรับเทคโนโลยี การตัดสินใจใช้บริการ
Laundry business
LINE OA or LINE Official Account
Technology acceptance
Decision to use the service
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: A Study of Factors Affecting the Use of Line Official Accounts for Laundry Business Services in Phitsanulok Province To study the opinion level of technology acceptance. which consists of the perceived benefits of technology perceived ease of use attitude to use and practical use and to study factors that affect the decision to use LINE OFFICIAL ACCOUNT to provide laundry services. Study by collecting data from laundry businesses about work processes and services. to use the information used in the design and preparation of LINE OA. sent to experts to inspect and ask for suggestions for actual use, which experts consist of laundry shop operators, teachers who have knowledge and expertise about LINE OA and those who use laundry shop services. To be used to collect data with a sample of 385 people in Phitsanulok Province by collecting data in the form of an online questionnaire. Then the collected data were analyzed using the SPSS program and analyzed the data with frequency (Frequency), percentage (Percentage), mean (Mean) and standard deviation (Standard Deviation) and analyzing inferential statistics (Inferential Statistic). by using multiple regression analysis of independent variables affecting dependent variables. The results of the analysis of technology acceptance data revealed that. 1. Practical use was found to have the highest level of opinion with an overall average of 4.43 and from the analysis of the acceptance of technology in actual use Factors affecting the decision to use the service of Line Official Account in the laundry business in Phitsanulok Province. At the statistical significance level of 0.001, acceptance of real-world technology had the greatest influence on the decision to use LINE Official Account. at the significance level of 0.001 2. The perceived benefits of the usage of LINE OA in laundry service has the highest level of agreement. with a total mean of 4.46. The perceived benefit from use at the statistical significance level of 0.05, with a lower level of correlation. 3. perceived ease of use It was found that the level of opinion with the highest Which has an overall average of 4.48 and from the study of factors that affect the use of LINE official accounts to provide services of laundry businesses in Phitsanulok Province. Technology acceptance analysis the perceived ease of use at the statistical significance level of 0.05, with a secondary level of correlation as well as the perceived usefulness of use. 4. attitude from use It was found that there was a level of opinion The most with a total average of 4.49 from the study and from the analysis of factors that affect the use of Line Official Accounts to provide services for laundry businesses in Phitsanulok Province. in accepting technology In terms of usage attitude, it did not affect the decision to use laundry service through LINE OA.
การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้ไลน์ออฟฟิเชียลแอคเคาท์ไปใช้ในการให้บริการของธุรกิจ ซัก รีด ในจังหวัดพิษณุโลก เพื่อศึกษาถึงระดับความคิดเห็นของการยอมรับเทคโนโลยี  ที่ประกอบด้วยด้านการรับรู้ประโยชน์ของเทคโนโลยี การรับรู้ความง่ายในการใช้งาน ด้านทัศนคติในการใช้งาน ด้านการใช้งานจริง และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้งานไลน์ออฟฟิเซียลแอคเคาท์กับให้บริการร้าน ซัก อบ รีด  ศึกษาโดยการเก็บข้อมูลจากธุรกิจซัก อบ รีด เกี่ยวกับกระบวนการทำงานและการให้บริการ เพื่อนำข้อมูลที่ได้ใช้ในการออกแบบและจัดทำ LINE OA  และนำ LINE OA ที่ได้จัดทำขึ้นส่งให้ผู้ทรงคุณวุฒิตรวจสอบและขอข้อเสนอแนะในการนำไปใช้งานจริงซึ่งผู้ทรงคุณวุฒิประกอบด้วย ผู้ประกอบการร้านซัก อบ รีด  อาจารย์ที่มีความรู้และชำนาญเกี่ยวกับ LINE OA และ ผู้ที่ใช้บริการร้านซัก อบ รีด เพื่อนำไปใช้ในการเก็บข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 385 คนในจังหวัดพิษณุโลกโดยเก็บข้อมูลในรูปแบบสอบถามที่เป็นแบบสอบถามออนไลน์ จากนั้นนำข้อมูลที่เก็บรวบรวมได้นำวิเคราะห์โดยใช้โปรแกรม SPSS  และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย  (Mean) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และวิเคราะห์สถิติเชิงอนุมาน (Inferential Statistic) โดยใช้การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ของตัวแปรอิสระที่มีผลต่อตัวแปรตาม ผลการศึกษาการวิเคราะห์ข้อมูลด้านการยอมรับเทคโนโลยีพบว่า 1. ด้านการใช้งานจริง พบว่ามีระดับความเห็นมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยโดยรวมเท่ากับ 4.43 และจากการวิเคราะห์ในการยอมรับเทคโนโลยีด้านการใช้งานจริงนั้น ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการไลน์ออฟฟิเชียลแอคเคาท์ ในธุรกิจ ซัก อบ รีด ในจังหวัดพิษณุโลก ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.001 การยอมรับเทคโนโลยีด้านการใช้งานจริงมีอิทธิพลมากที่สุดต่อการตัดสินใจใช้บริการไลน์ออฟฟิเชียลแอคเคาท์ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.001   2. ด้านการรับรู้ประโยชน์การใช้งานการใช้งาน LINE OA ในการให้บริการ ซัก อบ รีด มีระดับความเห็นด้วยมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ 4.46 เมื่อวิเคราะปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการผ่าน LINE OA พบว่าการศึกษาการยอมรับเทคโนโลยี ด้านการรับรู้ประโยชน์จากการใช้งาน ณ ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 โดยมีระดับความสัมพันธ์ระดับที่รองลงมา 3. ด้านการรับรู้ความง่ายในการใช้งาน พบว่าระดับความคิดเห็นด้วยมากที่สุด ซึ่งมีค่าเฉลี่ยโดยรวมเท่ากับ 4.48 และจากการศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้ไลน์ออฟฟิเชียลแอคเคาท์ไปใช้ในการให้บริการของธุรกิจ ซัก อบ รีด ในจังหวัดพิษณุโลก การวิเคราะห์การยอมรับเทคโนโลยี ด้านการรับรู้ความง่ายจากการใช้งาน ณ ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 โดยมีระดับความสัมพันธ์ระดับรองลงมาเช่นเดียวกับด้านการรับรู้ประโยชน์จากการใช้งาน 4. ด้านทัศนคติจากการใช้งาน พบว่า มีระดับความเห็น มากที่สุดโดยมีค่าเฉลี่ยรวมอยู่ที่ 4.49 การศึกและจากการวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้ไลน์ออฟฟิเชียลแอคเคาท์ไปใช้ในการให้บริการของธุรกิจ ซัก อบ รีด ในจังหวัดพิษณุโลก ในการยอมรับเทคโนโลยี ด้านทัศนคติจากการใช้งานนั้นไม่มีผลต่อการตัดสินใจในการใช้บริการร้านซัก อบ รีดผ่าน LINE OA 
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5798
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChaloemchiThana.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.