Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5278
Title: กลยุทธ์ทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดในอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลก
Marketing Strategy affected Bottled Drinking Water Decision Making Behavior of people in a case study of Nakhon Thai District, Phitsanulok Province
Authors: Thitsana Unpai
ธิษณา อุ่นไพร
Wasin Liampreecha
วศิน เหลี่ยมปรีชา
Naresuan University
Wasin Liampreecha
วศิน เหลี่ยมปรีชา
wasinl@nu.ac.th
wasinl@nu.ac.th
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาด
พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ
น้ำดื่มบรรจุขวด
Marketing Strategy
Decision Making Behavior of People
Bottled Drinking Water
Issue Date: 2564
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research is the study of marketing strategy affecting the behavior of buying decision bottled drinking water in Nakhon Thai District, Phitsanulok Province that has objectives for 1) Studying the relationship between personal factors with the behavior of buying decision bottled drinking water in Nakhon Thai District, Phitsanulok Province and 2) Studying the relationship between the marketing strategy with the behavior of buying decision bottled drinking water in Nakhon Thai District, Phitsanulok Province that has aged from 20 years up by random sampling from five subdistricts; Nong Kathao Subdistrict, Noen Phom Subdistrict, Nakhon Thai Subdistrict, Ban Yang Subdistrict, and Na Bua Subdistrict. This research gathered the information from the sample via questionnaires for 400 persons to analyze the information with Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, T-Test and Chi-Square. The studied results found that most of the respondents will be females aged 40 to 49 years with a level of secondary school education. They will have a career as a freelance employee that has their revenues less than or equal to THB 10,000. They had 3 to 5 family members. The behavior of consumers in buying decision bottled drinking water of the sample found that most of the consumers perceived that bottled drinking water had a medium level of necessity for their daily life and their placed importance on clean water. They found that most consumers buy bottled drinking water from a shop close to their house. They found that the respondent decided to consume bottled drinking water by themselves and consume bottled drinking water of 600cc. The frequency of bottled drinking water will be 1 to 2 times/week. It also found that the respondents preferred to buy 2 to 3 brands depending on convenience. If the price of bottled drinking water increases, they will tend to consume water purifiers. They have opinions that entrepreneurs should develop drinking water quality up to standard. The result of the hypothesis test found that 1) the personal factor in the gender does not have a relationship to the behavior of buying decision bottled drinking water but the personal factor in the age, career, education, revenue per month and family members have a relationship to the behavior of buying decision bottled drinking 2) The marketing strategy has a relationship to the behavior of buying decision bottled drinking Nakhon Thai District, Phitsanulok Province such as; the product factor, the price factor, the place factor, and the promotion factor.
งานวิจัยนี้เป็นการศึกษากลยุทธ์ทางการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด ในอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลก มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด ในอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลก 2) เพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด ในอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลก ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยใช้รูปแบบวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ที่บริโภคน้ำดื่มบรรจุขวดที่ดำเนินการผลิตและจัดจำหน่ายภายในท้องถิ่นเขตอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลกที่มีอายุ 20 ปีขึ้น โดยผู้วิจัยประสงค์เลือกกลุ่มตัวอย่างจาก 5 ตำบลที่มีประชากรสูงที่สุด 5 อันดับแรก ได้แก่ ตำบลหนองกะท้าว ตำบลเนินเพิ่ม ตำบลนครไทย ตำบลบ้านแยง และตำบลนาบัว เป็นการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างผ่านแบบสอบถาม 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที (t-Test) การทดสอบไคสแควร์ (Chi-square) ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง โดยมีช่วงอายุ 40-49 ปีมากที่สุด ส่วนมากมีการศึกษาระดับมัธยมศึกษา มีอาชีพรับจ้างเป็นส่วนใหญ่ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนน้อยกว่าหรือเท่ากับ 10,000 บาท มีจำนวนสมาชิกในครัวเรือน 3-5 คน พฤติกรรมผู้บริโภคในการการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดของกลุ่มตัวอย่างพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ให้ระดับความจำเป็นของน้ำดื่มบรรจุขวดอยู่ในระดับกลาง ให้ความสำคัญกับความสะอาดเป้นประเด็นสำคัญมรการเลือกซื้อ หาซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดจากร้านค้าใกล้บ้านเป็นส่วนใหญ่ มีตัวเองเป็นบุคคลที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจซื้อ มีการเลือกซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดปริมาณ 600 มล. มีความถี่ในการซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด 1-2 ครั้ง/สัปดาห์ ส่วนใหญ่ซื้อน้ำดื่มอยู่ 2-3 ยี่ห้อ สลับกันไปแล้วแต่ความสะดวก ถ้าในอนาคตน้ำดื่มบรรจุขวดราคาสูงขึ้นจะซื้อเครื่องกรองน้ำแทน และ มีความคิดเห็นว่าควรพัฒนาผลิตภัณฑ์ในด้านคุณภาพน้ำดื่มให้ได้มาตรฐานอย. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันในด้านเพศไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด แต่อายุ อาชีพ ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และจำนวนสมาชิกในครัวเรือนมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด และ 2) กลยุทธ์ทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มบรรจุขวด ในอำเภอนครไทย จังหวัดพิษณุโลก ได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และปัจจัยด้านส่งเสริมการตลาด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5278
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThitsanaUnpai.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.