Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6582
Title: | การพัฒนารูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยใช้โครงงานเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงนวัตกรรม สำหรับนักศึกษาอาชีวศึกษา The Development of a Blended Learning Model Using Project-Based Learning to Promote Innovative Thinking Skills for Vocational Students |
Authors: | Phumiphat Wanaphiphatphong ภูมิพัฒน์ วนพิพัฒน์พงศ์ Pichayapha Yuangsoi พิชญาภา ยวงสร้อย Naresuan University Pichayapha Yuangsoi พิชญาภา ยวงสร้อย pichayaphay@nu.ac.th pichayaphay@nu.ac.th |
Keywords: | การเรียนรู้แบบผสมผสาน การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน การคิดเชิงนวัตกรรม Blended Learning Project-Based Learning Innovative Thinking Skills |
Issue Date: | 2567 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This research employed a research and development methodology to: 1) develop
a blended learning model based on project-based learning to enhance innovative thinking skills for vocational students, 2) study the outcomes of implementing the blended learning model, and 3) validate the developed blended learning model. The sample group consisted of 25 students from the Digital Business Technology program, Diploma level 1.1, at Phitsanulok Vocational College, during the first semester of the 2024 academic year. The participants were selected through simple random sampling using classrooms as the sampling unit. The research tools included: 1) the blended learning model, 2) lesson plans for implementing the model,
3) an expert opinion questionnaire on the model's development, 4) an innovative thinking skills assessment, 5) a product evaluation form, and 6) a project evaluation form. Data were analyzed using mean, percentage, standard deviation, and a one-sample t-test.
The research findings revealed that:
1. The developed blended learning model was based on the framework of Joyce, Weil, and Calhoun, comprising four components: 1) the model's rationale, 2) the learning model itself, 3) the implementation of the model, and 4) the impact on learners. The quality assessment of the model indicated a high level of effectiveness.
2. The experimental results demonstrated that:
2.1 Students’ product evaluation scores after learning with the model significantly exceeded the 80% criterion at the .01 level.
2.2 Students’ innovative thinking skills after learning with the model significantly exceeded the 80% criterion at the .01 level.
3. All experts endorsed the blended learning model based on project-based learning for vocational students, affirming its practical applicability in educational settings. การวิจัยครั้งนี้ใช้กระบวนการวิจัยและพัฒนา โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.พัฒนารูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยใช้โครงงานเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงนวัตกรรม สำหรับนักศึกษาอาชีวศึกษา 2.ศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยใช้โครงงานเป็นฐาน ฯ และ 3. รับรองรูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยใช้โครงงานเป็นฐานฯ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาระดับชั้น ปวส.1.1 สาขาเทคโนโลยีธุรกิจดิจิทัล วิทยาลัยอาชีวศึกษาพิษณุโลก ภาคเรียนที่ 1/2567 จำนวน 25 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1. รูปแบบการเรียนรู้ ฯ 2. แผนการจัดการเรียนรู้ ฯ 3. แบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับการพัฒนารูปแบบ ฯ 4.แบบประเมินทักษะการคิดเชิงนวัตกรรม 5. แบบประเมินชิ้นงาน และ 6. แบบประเมินโครงงาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบ One sample t-test ผลการวิจัย พบว่า 1. รูปแบบการเรียนรู้ ฯ ที่พัฒนามีการนำเสนอตามแนวคิดของ Joyce, Weil and Calhoun โดยมีองค์ประกอบ 4 ด้าน คือ 1) ที่มาของรูปแบบการเรียนรู้ 2) รูปแบบการเรียนรู้ 3) การนำรูปแบบการจัดการเรียนรู้มาใช้ และ 4) ผลที่เกิดขึ้นต่อผู้เรียน ซึ่งเมื่อรูปแบบไปตรวจสอบคุณภาพ พบว่า รูปแบบ ฯ มีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด 2. ผลการทดลองใช้รูปแบบฯ พบว่า 2.1 คะแนนการประเมินชิ้นงานของนักศึกษาหลังเรียนด้วยรูปแบบ ฯ สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2.2 ทักษะการคิดเชิงนวัตกรรมของนักศึกษาหลังเรียนด้วยรูปแบบ ฯ สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3. ผู้ทรงคุณวุฒิทุกท่านรับรองรูปแบบการเรียนรู้แบบผสมผสานโดยใช้โครงงานเป็นฐาน สำหรับนักศึกษาอาชีวศึกษา ที่พัฒนาขึ้นสามารถนำไปใช้จัดการเรียนการสอนได้จริง |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6582 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PhumiphatWanaphiphatphong.pdf | 10.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.