Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6575
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Aimutchana Phetsa-art | en |
dc.contributor | เอมอัชนา เพ็ชรสะอาด | th |
dc.contributor.advisor | Sureeporn Sawangmek | en |
dc.contributor.advisor | สุรีย์พร สว่างเมฆ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-03T02:36:36Z | - |
dc.date.available | 2025-01-03T02:36:36Z | - |
dc.date.created | 2567 | en_US |
dc.date.issued | 2567 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6575 | - |
dc.description.abstract | The action research aims to study the guideline of learning management using STEM-problem based learning with formula coding. Via Microsoft Excel in the solution topic for 10 grade students and to study the effect of students’ computational thinking skill after learning by this approach. The data was collected from learning activity plans, reflective learning tools, the CT skill test, and student worksheets. The qualitative data was analyzed by using content analysis and the quantitative data was analyzed by calculating average and percentage. The trustworthy were using the resource and method triangulation. The results of this research indicated that 1) the guideline of learning management by using STEM-problem based learning with formula coding, Microsoft Excel in solution topic consisting of six stages included the problem confirmation stage by chemical residing in agricultural is separated into smaller parts. The problem clarication stage, the problem were finded the similar details and identified how these important details used to the problem solving. The planning stage and algorithms design for problem solving integrated with STEM and formula coding, Microsoft Excel, that was forecasted with a contingency plan. The planning reorganization stage and the assessment stage, were for the most appropriate solution. 2) After studying using the STEM-problem based learning with formula coding with Microsoft Excel, the students’ CT skill was developed from fair level was a good level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยเชิงปฏิบัติการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel เรื่อง สารละลาย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และเพื่อศึกษาผลการพัฒนาทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียนจากการใช้การจัดการเรียนรู้ดังกล่าว ผู้เข้าร่วมวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel แบบสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้ แบบวัดทักษะการคิดเชิงคำนวณ และแบบบันทึกกิจกรรม ผู้วิจัยทำการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยการวิเคราะห์เนื้อหา และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยหาค่าเฉลี่ยและร้อยละ และตรวจสอบความน่าเชื่อถือแบบสามเส้า ด้านแหล่งข้อมูลและวิธีรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า แนวทางการจัดการเรียนรู้แบบปัญหา เป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับโปรแกรม Microsoft Excel เรื่อง สารละลาย ซึ่งประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นยืนยันปัญหาด้วยประเด็นสารเคมีตกค้างในการเกษตร และแบ่งปัญหาออกเป็นส่วนย่อย ขั้นชี้แจงปัญหาเพื่อพิจารณารูปแบบปัญหาที่มีรายละเอียดเหมือนหรือคล้ายกันนำมาระบุรายละเอียดที่สำคัญเพื่อใช้แก้ปัญหา วางแผนและออกแบบขั้นตอนการแก้ปัญหาด้วยการบูรณาการความรู้ทางสะเต็ม และ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel คาดการณ์โดยการวางแผนสำรองไว้ ขั้นปรับโครงสร้างสร้าง และในขั้นประเมินแนวทางการแก้ปัญหาที่เหมาะสมที่สุด และ 2) หลังการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel พบว่า ทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียน มีการพัฒนาจากระดับ พอใช้ เป็นระดับ ดี | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษา | th |
dc.subject | การเขียน Formula coding | th |
dc.subject | โปรแกรม Microsoft Excel | th |
dc.subject | สารละลาย | th |
dc.subject | STEM-problem based learning | en |
dc.subject | Formula Coding | en |
dc.subject | Microsoft Excel | en |
dc.subject | Solution | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การพัฒนาทักษะการคิดเชิงคำรวณด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft excel เรื่อง สารละลายสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 | th |
dc.title | DEVELOPING OF COMPUTATIONAL THINKING USING STEM - PROBLEM BASED LEARNING WITH FORMULA CODING USING MICROSOFT EXCEL IN TOPIC OF SOLUTION FOR 10th GRADE STUDENTS | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Sureeporn Sawangmek | en |
dc.contributor.coadvisor | สุรีย์พร สว่างเมฆ | th |
dc.contributor.emailadvisor | sureepornka@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | sureepornka@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AimutchanaPhetsaart.pdf | 4.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.