Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorAimutchana Phetsa-arten
dc.contributorเอมอัชนา เพ็ชรสะอาดth
dc.contributor.advisorSureeporn Sawangmeken
dc.contributor.advisorสุรีย์พร สว่างเมฆth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2025-01-03T02:36:36Z-
dc.date.available2025-01-03T02:36:36Z-
dc.date.created2567en_US
dc.date.issued2567en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6575-
dc.description.abstractThe action research aims to study the guideline of learning management using STEM-problem based learning with formula coding. Via Microsoft Excel in the solution topic for 10 grade students and to study the effect of students’ computational thinking skill after learning by this approach. The data was collected from learning activity plans, reflective learning tools, the CT skill test, and student worksheets. The qualitative data was analyzed by using content analysis and the quantitative data was analyzed by calculating average and percentage. The trustworthy were using the resource and method triangulation. The results of this research indicated that 1) the guideline of learning management by using STEM-problem based learning with formula coding, Microsoft Excel in solution topic consisting of six stages included the problem confirmation stage by chemical residing in agricultural is separated into smaller parts. The problem clarication stage, the problem were finded the similar details and identified how these important details used to the problem solving. The planning stage and algorithms design for problem solving integrated with STEM and formula coding, Microsoft Excel, that was forecasted with a contingency plan. The planning reorganization stage and the assessment stage, were for the most appropriate solution. 2) After studying using the STEM-problem based learning with formula coding with Microsoft Excel, the students’ CT skill was developed from fair level was a good level.en
dc.description.abstractการวิจัยเชิงปฏิบัติการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel เรื่อง สารละลาย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และเพื่อศึกษาผลการพัฒนาทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียนจากการใช้การจัดการเรียนรู้ดังกล่าว ผู้เข้าร่วมวิจัยคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel แบบสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้ แบบวัดทักษะการคิดเชิงคำนวณ และแบบบันทึกกิจกรรม ผู้วิจัยทำการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยการวิเคราะห์เนื้อหา และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยหาค่าเฉลี่ยและร้อยละ และตรวจสอบความน่าเชื่อถือแบบสามเส้า ด้านแหล่งข้อมูลและวิธีรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า แนวทางการจัดการเรียนรู้แบบปัญหา เป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับโปรแกรม Microsoft Excel เรื่อง สารละลาย ซึ่งประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นยืนยันปัญหาด้วยประเด็นสารเคมีตกค้างในการเกษตร และแบ่งปัญหาออกเป็นส่วนย่อย ขั้นชี้แจงปัญหาเพื่อพิจารณารูปแบบปัญหาที่มีรายละเอียดเหมือนหรือคล้ายกันนำมาระบุรายละเอียดที่สำคัญเพื่อใช้แก้ปัญหา วางแผนและออกแบบขั้นตอนการแก้ปัญหาด้วยการบูรณาการความรู้ทางสะเต็ม และ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel คาดการณ์โดยการวางแผนสำรองไว้ ขั้นปรับโครงสร้างสร้าง และในขั้นประเมินแนวทางการแก้ปัญหาที่เหมาะสมที่สุด และ 2) หลังการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft Excel พบว่า ทักษะการคิดเชิงคำนวณของนักเรียน มีการพัฒนาจากระดับ พอใช้ เป็นระดับ ดีth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกิจกรรมการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาth
dc.subjectการเขียน Formula codingth
dc.subjectโปรแกรม Microsoft Excelth
dc.subjectสารละลายth
dc.subjectSTEM-problem based learningen
dc.subjectFormula Codingen
dc.subjectMicrosoft Excelen
dc.subjectSolutionen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการพัฒนาทักษะการคิดเชิงคำรวณด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานตามแนวคิดสะเต็มศึกษาร่วมกับ Formula coding ด้วยโปรแกรม Microsoft excel เรื่อง สารละลายสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4th
dc.titleDEVELOPING OF COMPUTATIONAL THINKING USING STEM - PROBLEM BASED LEARNING WITH FORMULA CODING USING MICROSOFT EXCEL IN TOPIC OF SOLUTION  FOR 10th GRADE STUDENTSen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSureeporn Sawangmeken
dc.contributor.coadvisorสุรีย์พร สว่างเมฆth
dc.contributor.emailadvisorsureepornka@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsureepornka@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AimutchanaPhetsaart.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.