Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6573
Title: | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐานร่วมกับแนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมความสามารถในการเขียนสื่อสารสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES USING PRACTICE BASED LEARNING MANAGEMENT AND SCAFFOLDING TO PROMOTE COMMUNICATION WRITING ABILITY FOR PRATHOMSUKSA 2 STUDENTS |
Authors: | Kittiphong Prompik กิตติพงษ์ พรมปิก Kobsook Kongmanus กอบสุข คงมนัส Naresuan University Kobsook Kongmanus กอบสุข คงมนัส kobsookk@nu.ac.th kobsookk@nu.ac.th |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐาน แนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้ การเขียนสื่อสาร Practice based learning management Scaffolding Communication writing |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purposes of this research are 1) to create and explore the effectiveness of learning activities using practice based learning management and scaffolding to promote communication writing ability for prathomsuksa 2 students according to the 80/80 criteria 2) to compare the writing skill for communication with the 80 criteria of prathomsuksa 2 students and 3) to examine the students' satisfaction of Continuous learning activities using practice based learning management and scaffolding. The sample group was Prathomsuksa 2 students at Huai Yai Yang Ngam School in semester 2 of the academic year 2022. The participants of this study consisted of seven Prathomsuksa 2 students chosen by purposive sampling. The instruments used in this research were activities and manuals for learning activities using practice-based learning management and scaffolding, writing for communication test form, and satisfaction assessment form. Statistics used in data analysis were percentage, mean (X̄), standard deviation (S.D.) and efficiency (E1/E2)
The results of this research were as follows: 1) learning activities using practice based learning management and scaffolding had the efficiency value was 80.15/80.33 which meets the specified criteria 80/80, 2) students had the communication writing ability to post - learning with an average score of 49.43, representing 82.38 percent, considered to pass the criteria of 80 percent, and 3) students' satisfaction in learning activities was at a high level. การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐานร่วมกับแนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้ เพื่อส่งเสริมความสามารถในการเขียนสื่อสาร สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อศึกษาความสามารถในการเขียนสื่อสารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 หลังเรียน โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐานร่วมกับแนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้ กับเกณฑ์ร้อยละ 80 และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐานร่วมกับแนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนห้วยใหญ่ยางงาม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 7 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ กิจกรรมและคู่มือการใช้กิจกรรมการเรียนรู้ แบบวัดความสามารถในการเขียนสื่อสาร และแบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (X̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่าประสิทธิภาพ (E1/E2) ผลการวิจัย พบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบฝึกปฏิบัติเป็นฐานร่วมกับแนวคิดการเสริมต่อการเรียนรู้ที่สร้างขึ้น มีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 80.15/80.33 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80 2) นักเรียนมีความสามารถในการเขียนสื่อสารหลังเรียนมีคะแนนเฉลี่ย 49.43 คิดเป็นร้อยละ 82.38 ถือว่าผ่านเกณฑ์ร้อยละ 80 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6573 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KittiphongPrompik.pdf | 4.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.